Vrouwengeheugen reageert op mannenstem

KIJK-redactie

15 september 2011 16:00

Wetenschappers hebben ontdekt dat een diepe mannenstem de doorslag geeft bij het verleiden van vrouwen.

Wetenschappers van de universiteiten van Aberdeen en Ontario hebben uitvoerig onderzoek gedaan naar het geheugen van 45 heteroseksuele vrouwen. De belangrijkste conclusie die ze hieruit trekken, is dat de vrouwen zich een sexy mannenstem het best herinneren en dat ze zelfs hun partnerkeuze deels af laten hangen van iemands stem.

Voor het onderzoek deden de vrouwen een geheugentest waarbij ze plaatjes bekeken. Die plaatjes werden beschreven door verschillende stemmen: diepe stemmen, hoge stemmen, mannenstemmen en vrouwenstemmen. In een volgende testronde moesten de vrouwen een plaatje dat ze eerder hadden gezien herkennen tussen afbeeldingen die er erg op leken. Telkens bleek overduidelijk dat platen die werden beschreven door een lage mannenstem veel vaker werden herkend dan de andere platen.

Naast dit experiment gaven de vrouwen aan ook welke stem ze het aantrekkelijkst vonden. Niet heel verrassend: de diepe mannenstem scoorde met afstand het hoogst.

“We hebben nu voor het eerst het verband vastgelegd tussen seksuele aantrekkingskracht en geheugen”, zegt een van de onderzoekers, psycholoog David Smith. Volgens hem en zijn collega’s zouden vrouwen in hun hoofd de herinnering aan verschillende mannen kunnen vergelijken aan de hand van hun stem.

“Volgens ons is dit het bewijs dat de evolutie het vrouwenbrein zo heeft gevormd dat vrouwen in staat zijn om informatie te onthouden met betrekking tot mannen”, stelt Kevin Allan, ook betrokken bij het onderzoek. Deze eigenschap zou vrouwen helpen met het uitzoeken van een geschikte partner.

Bronnen: Memory and Cognition, ScienceDaily