Waarom er olijfolie op je salade moet

KIJK-redactie

20 mei 2014 11:00

Salade

Onderzoekers hebben ontdekt waarom de mediterrane keuken zo goed is voor je hart en bloedvaten. Het zit hem in de combinatie van onverzadigde vetten en nitraatrijke groenten.

Het mediterrane dieet staat al langer onder grote belangstelling van de wetenschap. Mensen uit de omgeving van de Middellandse Zee hebben een hogere levensverwachting en minder kans op onder andere hart- en vaatziekten, terwijl er relatief veel wordt gerookt en weinig bewogen. Het voedsel dat ze hier eten, zou daarom een beschermend effect moeten hebben. De onverzadigde vetten in olijven, noten en avocado’s in combinatie met groenten zoals spinazie, selderij en wortelen die nitraten bevatten, kan hier weleens de oorzaak voor zijn. Althans, dat concluderen wetenschappers van het King’s College in Londen in het tijdschrift PNAS.

De onverzadigde vetzuren kunnen zich samen met de nitraten in het lichaam vormen tot zogenoemde nitrovetzuren. Deze beïnvloeden vervolgens bepaalde enzymen waardoor je bloeddruk verlaagt. De verlaagde bloeddruk is goed voor je hart en bloedvaten en voorkomt zo allerlei ziektes. Op die manier kan het mediterrane dieet goed zijn voor je gezondheid, ondanks dat het veel vet bevat.

Medicijn

De studie onder leiding van biochemicus Philip Eaton gebruikten genetisch gemanipuleerde muizen om het bloeddrukverlagende effect van nitrovetzuren aan te tonen. Ze verwachten eenzelfde effect bij mensen, al zal dat nog verder moeten worden onderzocht. Toch zien de onderzoekers mogelijkheden. “Als we beter in beeld hebben hoe het mechanisme precies werkt, kunnen we zelfs medicijnen ontwikkelen op basis van nitrovetzuren”, aldus Eaton.

Bronnen: PNAS, King’s College via EurekAlert!

Tekst: Tom Gerrits