Wat zingt dat vogeltje nou?

KIJK-redactie

22 november 2010 10:00

De Japanse meeuw fluit niet als een normaal vogeltje, maar in een ingewikkeld patroon. Wetenschappers hebben zijn gezang nu gedecodeerd.

Sommige gevleugelde vriendjes van de Japanse meeuw zingen relatief makkelijke liedjes. Ze zijn statistisch te verklaren: aan de hand van de voorgaande syllabe (lettergreep) kan de volgende noot met het Markovmodel worden voorspeld. Maar de Japanse meeuw zingt ingewikkelder en zorgt voor de nodige hoofdbrekens bij wetenschappers.

Tot nu toe, want onderzoekers van de Universiteit van Tokyo en Pennsylvania State University hebben onafhankelijk van elkaar een nieuw statistisch model gemaakt voor de vogelzang. Het blijkt dat de vink maar 25 verschillende geluiden maakt, waarin zeven aparte syllabes zijn te herkennen. Met het nieuwe model kunnen de onderzoekers nauwkeurig het gefluit reproduceren.

Het onderzoek is uiteindelijk bedoeld om beter te begrijpen hoe het neurale netwerk werkt bij het produceren van complexe reeksen van signalen die resulteren in vogelzang, dierlijke communicatie en menselijke spraak. Het verklaren van het gefluit van de Japanse meeuw is zo een stap richting het begrijpen van taal bij andere dieren.

Bronnen: Wired, Technology Review