Welke dieren hadden de eerste seks?

KIJK-redactie

2015-02-24 16:00:30

Placodermen - header

Heel wat dieren hebben seks om zich voort te planten. Welke soort is daar ooit mee begonnen?

De dieren die de eerste gedocumenteerde seks hadden, waren placodermen: visachtige dieren die 380 miljoen jaar geleden door de oerzeeën zwommen. Australische onderzoekers ontdekten dat dit jaar toen ze bij toeval op een oud fossiel stuitten in een Ests museum.

Aan een van de placodermfossielen bleek een orgaan te zitten dat veel leek op de geslachtsorganen van mannelijke haaien. Vervolgonderzoek leerde dat dit inderdaad een primitief geslachtsorgaan was. Bij de vrouwtjes werd bovendien een ingang gevonden die dienst moet hebben gedaan als geslachtsorgaan.

Placodermen

De primitieve seks was waarschijnlijk geen eenvoudige daad. Uit de positie van de organen concludeerden de Australiërs dat de geslachtsgemeenschap plaatsvond terwijl de dieren naast elkaar zwommen. Het mannetje moest het vrouwtje bovendien stevig vasthouden om te zorgen dat ze niet uit elkaar dreven.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl!

Tekst: Hidde Boersma