Wetenschappelijke schoonheid tentoongesteld

kijkmagazine

10 februari 2011 13:00

Wetenschappelijk beeldmateriaal is natuurlijk vooral bedoeld om ons nieuwe inzichten te bezorgen. Maar het kan ook erg mooi zijn, zo laat het Rotterdamse Museum Boijmans van Beuningen de komende maanden zien.

De tentoonstelling ‘Schoonheid in de wetenschap’ loopt van 12 februari tot en met 5 juni 2011 en bestaat uit meer dan zevenhonderd beelden en filmpjes uit de wetenschap die “tegelijk realistisch en verbluffend zijn”. Denk daarbij aan microscopische opnames van moleculen, maar ook aan overweldigende foto’s van het heelal. Het beeldmateriaal werd verzameld door de bekende Nederlandse geneticus Hans Galjaard.

Rond ‘Schoonheid in de wetenschap’ zijn twee activiteiten georganiseerd. Op zondag 20 februari wordt van 14.00 uur tot 15.30 uur Galjaard in het auditorium van het museum geïnterviewd over de totstandkoming van de tentoonstelling. Wil je hierbij zijn, dan kun je hier reserveren. De entree is gratis (maar je moet wel gewoon voor de toegang tot het museum betalen).

Verder vind op vrijdag 11 maart van 10.00 tot 16.00 uur het symposium ‘Schoonheid en wetenschap’ plaats, met als sprekers onder andere snaartheoreet Robbert Dijkgraaf en sterrenkundige Vincent Icke. Voor dit evenement geldt een toegangsprijs van 20 euro, maar studenten mogen voor een tientje naar binnen. Opgeven kan hier.

Kijk voor meer informatie op www.boijmans.nl.

Beeld: Wim van Egmond/The Micropolitan Museum