Bazinga! Slogan Sheldon Cooper leidt tot nieuw materiaal

Laurien Onderwater

27 juli 2017 13:00

bazinga

Onderzoekers halen hun inspiratie uit veel (al dan niet alledaagse) dingen, maar door een beroemde serie op een idee komen, is nieuw.

Iedereen die bekend is met de sitcom The Big Bang Theory weet dat natuurkundige Sheldon Cooper maar wat graag het woord “Bazinga!” uitroept. Maar wat Dr. Cooper zelf waarschijnlijk niet voor mogelijk had kunnen houden, is dat zijn slogan wetenschappers heeft geïnspireerd bij het vormen van een nieuw materiaal.

BaZnGa

Natuur- en scheikundigen zijn altijd op zoek naar nieuwe materialen of materialen met nieuwe eigenschappen. Zo ook onderzoeker Paul Canfield van de Iowa State University. Samen met zijn team doet hij onderzoek naar ternaire verbindingen (bestaande uit drie elementen). Een van zijn teamleden zat op een avond The Big Bang Theory te kijken toen Sheldon Cooper weer zijn fameuze uitspraak deed.

Dat zette de afgestudeerde in natuurkunde aan het denken. Bazinga kun je volgens het periodiek systeem vertalen naar barium, zink en gallium: BaZnGa! Het onderzoeksteam keek eerst of deze samenstelling als eens eerder was gemaakt en toen dit niet zo bleek te zijn, creëerden de wetenschappers het nieuwe materiaal BaZnGa.

Gefopt!

Het resultaat was enigszins verrassend: de verbinding bestond uit een nooit eerder geziene kristalstructuur. Deze uitkomst is nuttig, volgens de wetenschappers, want wanneer er een nieuwe structuur wordt gevonden, is het leuk omdat dat meer informatie geeft over hoe de natuur atomen ordent.

Maar goed, daar blijft het helaas ook bij, want BaZnGa heeft verder geen toffe eigenschappen, zo vonden de onderzoekers. Althans, tot zo ver zij hebben kunnen ontdekken.

De onderzoekers zagen, ondanks deze teleurstelling, er wel de humor van in. Het is alsof Dr. Cooper himself een loopje met ze neemt, aangezien hij in de serie “Bazinga!” roept wanneer hij zijn vrienden in de maling heeft genomen.

De onderzoekers schreven hun artikel in een ‘luchthartige’ en een ‘zware’ versie (pdf).

Bronnen: Iowa State University, Live Science, Scientific American