Bedreigde haaiensoorten gevonden in dierenvoer

Naomi Vreeburg

07 maart 2022 16:00

dierenvoer

Mensen in Singapore geven hun honden en katten onbewust dierenvoer met haai erin, zo blijkt uit een DNA-onderzoek.

Tijd voor een schokkend feit: het aantal haaien is de afgelopen vijftig jaar gekelderd met 70 procent. En door hun afwezigheid raken heel wat ecosystemen uit balans. Zo neemt het aantal zeekoeien, die op het menu van de haai staan, de laatste tijd toe. Deze dieren vreten zeegras alsof het een lieve lust is, waardoor de plant nauwelijks tijd heeft om terug te groeien. Dit is weer slecht nieuws voor de jonge vissen die het zeegras nodig hebben. Én voor het klimaat: de plant slaat veel koolstofdioxide op.

En zo zijn er nog veel meer ecosystemen die verstoord raken doordat de haaienstand daalt – voornamelijk door toedoen van overbevissing. Een aantal haaiensoorten staat dan ook al op het punt van uitsterven. En deze kwetsbare soorten, zo blijkt uit een nieuwe studie, worden gewoon verwerkt in honden- en kattenvoer…