Filmpje: bultrugkalf drinkt bij moeder

Naomi Vreeburg

21 april 2020 11:59

bultrugkalf

Een cameraatje bevestigd op het lichaam van een bultrugkalf brengt prachtig in beeld hoe het dier melk lurkt bij zijn moeder.

Het zogen van hun jongen is voor bultruggen een hele onderneming: moeder en kalf moeten hun zwembewegingen namelijk nauwkeurig op elkaar afstemmen. Beeldmateriaal van dit proces is zeldzaam, maar onderzoekers van verschillende universiteiten in de Verenigde Staten zijn er toch in geslaagd een filmpje ervan te schieten. Een verbluffend mooi filmpje om precies te zijn.

Opvissen

Om deze video te maken, plaatsten de marien biologen zuignapjes op de rug van zeven bultrugkalveren, die alle nog afhankelijk waren van vette moedermelk om te overleven. Deze zuignappen bevatten onder meer versnellingsmeters om de zwemsnelheid van de kalfjes te meten en camera’s om hun gedrag op beeld vast te leggen.

Op deze manier hebben de onderzoekers per bultrugkalf vijf tot twintig uur aan data weten te verzamelen. Waarom niet meer? De zuignapjes vallen na een paar uur vanzelf van de jongen af, zodat de dieren weinig last van de tags hebben. De marien biologen kunnen de zuignapjes vervolgens opsporen en uit het water vissen.

2000 kilogram

Met deze gegevens willen de wetenschappers het zoog- en rustgedrag van de bultruggen beter in kaart brengen. Evenals de manieren waarop de moeders interactie aangaan met hun bultrugkalf, dat bij de geboorte al zo’n 4 tot 5 meter groot is en 2000 kilogram weegt.

Overigens slaagden onderzoekers er in 2019 al in om een bultrugkalf met een drone te filmen, slechts een aantal minuten na zijn geboorte. Geniet van de beelden van dit ‘kindsterretje’:

Bronnen: University of Hawaii at Manoa via EurekAlert!, Gizmodo

Beeld: UH Mānoa Marine Mammal Research Program