Gloeiende planten dankzij DNA van paddenstoel

Naomi Vreeburg

28 april 2020 11:59

planten

Een internationaal team van wetenschappers heeft een nieuwe techniek toegepast om planten licht te laten geven.

Ruilen we binnenkort onze lampen in voor lichtgevende planten? En worden er straks gloeiende bomen ingezet als straatverlichting? Zo rap zal het nog niet gaan, maar wetenschappers zijn druk bezig bioluminescerende planten te maken. En deze week verscheen er een nieuwe studie over in het vakblad Nature Biotechnology.

Helder licht

Eerder brachten onderzoekers de genen van bioluminescerende bacteriën in bij planten om ze te laten shinen. Maar het resultaat viel tegen: het geproduceerde licht bleek zwak. Eind 2017 had het MIT wat lichtsterkte betreft meer succes door nanodeeltjes in de planten te plaatsen. Helaas schenen ze met deze aanpak slechts 3,5 uur.

Voor de nieuwe studie gebruikten de wetenschappers de genen van bioluminescerende paddenstoelen om lichtgevende planten te ontwikkelen. Volgens het team resulteerde deze aanpak in planten die helder licht uitzonden, in tegenstelling tot de exemplaren die met het DNA van bacteriën waren uitgerust. Ook ging het niet om een show van 3,5 uur: gedurende hun hele levenscyclus vertoonden de planten bioluminescentie.

Groene gloed

De onderzoekers brachten vier genen van de paddenstoel Neonothopanus nambi bij tabaksplanten in. Deze genen sporen bepaalde enzymen aan tot het omzetten van koffiezuur – een organisch molecuul dat planten nodig hebben om celwanden te maken – in luciferine. Dit laatste is een pigment dat licht afgeeft.

De planten zenden vervolgens een groene gloed uit die met het blote oog zichtbaar is, zowel overdag als in de nacht. De bloemen van de tabaksplanten produceerden het meeste licht. Helaas is het wel zo dat het licht zwakker wordt naarmate de plant veroudert.

Actief hormoon

De wetenschappers zien overigens niet alleen toepassingen van deze techniek voor ons interieur. Zo legt hoofdauteur Karen Sarkisyan, synthetisch bioloog en CEO van de start-up Planta, uit dat de paddenstoelgenen op specifieke plaatsen in de plant kunnen worden ingebracht. Bijvoorbeeld in de buurt van de genen die een te bestuderen hormoon activeren. “Je ziet dan alleen het weefsel oplichten waar het hormoon op dat moment actief is”, zegt Sarkisyan. Op deze manier kan de stofwisseling van planten beter tegen het licht worden gehouden.

Bronnen: Nature Biotechnology, The Guardian