Nobelprijs natuurkunde voor ‘donkerste geheimen van universum’

Laurien Onderwater

06 oktober 2020 12:34

Roger Penrose

De Nobelprijs voor de natuurkunde is dit jaar voor de ene helft toegekend aan Roger Penrose en de andere helft aan Reinhard Genzel en Andrea Ghez. Dat maakte het comité zojuist bekend in Stockholm.

De Nobelprijs voor de natuurkunde gaat dit jaar naar de onderzoekers van de donkerste geheimen van het universum. Met deze woorden maakte secretaris-generaal Göran K. Hansson de drie Nobelprijswinnaars voor de natuurkunde van het jaar 2020 bekend.

De erepenning en het prijzengeld komen voor de helft de Britse wis- en natuurkundige Sir Roger Penrose toe “voor de ontdekking dat de vorming van zwarte gaten een robuuste voorspelling is van de algemene relativiteitstheorie”. De andere helft is gewonnen door de Duitse astrofysicus Reinhard Genzel en de Amerikaanse astronoom Andrea Ghez voor de ontdekking (en daarmee bevestiging) van het zwarte gat in het centrum van de Melkweg.

Penrose

Penrose boekte in de jaren zestig en zeventig belangrijke resultaten, deels samen met Stephen Hawking, omtrent zwarte gaten en de oerknal. Zo toonden de twee heren aan dat zwarte gaten binnen Albert Einsteins relativiteitstheorie kunnen ontstaan als zware sterren instorten. Het wetenschappelijk artikel van Penrose hierover wordt nog steeds beschouwd als de belangrijkste bijdrage aan de algemene relativiteitstheorie sinds Einstein.