Picture Perfect: wat is de wereld toch klein

Loys Bakker

27 september 2021 09:00

blauwalg, nikon

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een bol van blauwalgen.

Al 47 jaar organiseert Nikon de Small World Awards. Met deze competitie wil het Japanse bedrijf de schoonheid en complexiteit van de microwereld een podium geven. De Deense Martin Kaae Kristiansen heeft met deze blauwalgenbol de zeventiende plek behaald.

Blauwalg is eigenlijk de verkeerde naam voor dit micro-organisme. Het is vaak groen en is bovendien geen alg. Wij associëren deze cyanobacterie, zoals biologen hem noemen, vaak met het bederven van zomerse zwempret. Maar wist je dat de bacterie zelf niet giftig is?

De blauwalg leeft het hele jaar door in Nederlandse wateren, zoet en zout. Pas als het warmer wordt dan 20 graden Celsius, moeten we oppassen voor de microbe. Dan kunnen er dikke drijflagen van de bacterie ontstaan. Als die lagen lang genoeg blijven dobberen, sterft de onderste laag blauwalgen af. Dat is wél gevaarlijk. Bij het afsterven komen er giftige stoffen in het water terecht. Dan zwem je liever in een zwembad met chloor.

blauwalg