‘Uitgestorven’ kameleon herontdekt

Laurien Onderwater

03 november 2020 12:00

kameleon

Wetenschappers dachten lange tijd dat de kameleonsoort Furcifer voeltzkowi was uitgestorven. Maar onlangs is het dier na ruim honderd jaar weer gespot.

Of de zesde massa-extinctie gaande is of niet wordt nog over gediscussieerd. Wel staat vast dat er in hoog tempo veel diersoorten zijn uitgestorven in de laatste decennia. Zo ook Furcifer voeltzkowi, Voeltzkow kameleon, een kameleonsoort die alleen voorkomt op het Afrikaanse eiland Madagaskar. Althans, dat is wat wetenschappers dachten. Totdat biologen onlangs weer op enkele exemplaren stuitten.

Gevonden!

De kameleonsoort, vernoemd naar de Duitse zoöloog Alfred Voeltzkow, is in 1893 ontdekt en voor het eerst beschreven, maar sinds 1913 niet meer gezien. Hierdoor had het reptiel een plekje ‘verdiend’ op de lijst van Search for Lost Species-program. Dit programma, opgezet door de Global Wildlife Conservation, houdt zich bezig met het vinden en vervolgens beschermen van verdwenen plant- en diersoorten.

Daarom werd er in 2018 een expeditie op poten gezet om de kameleonsoort weer te vinden en die heeft nu eindelijk zijn vruchten afgeworpen. De onderzoekers troffen een kleine populatie van drie mannetjes en vijftien vrouwtjes in het noordwesten van Madagaskar aan.

Voeltzkow kameleon © Kathrin Glaw

Eendagsvlieg

“Kameleons zijn natuurlijk de meesters van camouflage en laten zich niet makkelijk vinden, daar zijn ze door miljoenen jaren evolutie expert in geworden”, zegt herpetoloog Roel Wouters van de Universiteit Leiden.

De reptieldeskundige vertelt erbij dat de Voeltzkow kameleon sowieso een aparte is. “Hij is een soort eendagsvlieg van de reptielen. De kameleons zijn alleen in de regentijd te vinden, de eieren komen dan uit, en binnen een paar maanden zijn ze al volwassen en geslachtsrijp. Ze paren, leggen eieren en als de droogte aanbreekt (na 5 à 6 maanden), sterven ze weer. Een groot deel van het jaar is deze kameleon dus überhaupt niet te vinden op het eiland. Dit in tegenstelling tot andere kameleons die meestal wel ergens tussen de 2 tot 10 jaar kunnen leven.”

Toch is Wouters niet heel erg verbaasd over de herontdekking. “Ongeveer de helft van alle kameleonsoorten komt voor op Madagaskar. Het eiland heeft daarmee de hoogste dichtheid kameleonsoorten ter wereld.”

Bronnen: Salamandra, Global Widlife Conservation, New Atlas