Deze week: dubbele flyby langs buurplaneet Venus

Karlijn Klei

07 augustus 2021 09:02

Venus

Artist impression van BepiColombo bij Venus. © ESA/ATG medialab

Jaren stilte en dan twee bezoeken binnen een paar uur. Het overkomt Venus, waar komende week ESA-sondes Solar Orbiter én BepiColombo langs vliegen.

Het was in 2015 toen er voor het laatst een sonde langs Venus raasde. Nu, jaren later, krijgt onze buurplaneet twee keer visite in slechts 33 uur. Maandag zoeft eerst ESA’s Solar Orbiter langs het oppervlak. Dinsdag volgt ruimtesonde BepiColombo. Beiden zetten tijdens de flyby hun instrumenten op scherp.

‘Dubbelvisite’

Maandagochtend 9 augustus (6:42 Nederlandse tijd) passeert eerst ‘zonnesonde’ Solar Orbiter van Europese en Amerikaanse ruimtevaartorganisaties de ESA en de NASA het Venusoppervlak. De volgende dag, dinsdag 10 augustus om 15:48, komt ook BepiColombo, van de ESA en Japanse ruimtevaartorganisatie (JAXA), een vluchtig bezoek aan de buurplaneet brengen.

Beide sondes scheren langs Venus op weg naar hun eigenlijke bestemming: de zon en Mercurius. Solar Orbiter, die op zo’n 8000 kilometer hoogte langs vliegt, gebruikt de zwaartekracht van de planeet om dichterbij de zon te komen zonder daarbij al te veel energie te verbruiken.

De geplande vliegroutes van Solar Orbiter (links) en BepiColombo (rechts) langs Venus op 9 en 10 augustus 2021. Klik om te vergroten. © ESA

Venusomgeving

BepiColombo komt een stuk dichterbij Venus – zo laag als 550 km boven het oppervlak. Ook deze sonde, onderweg naar Mercurius, gebruikt de trekkracht van de planeet om zonder de aandrijving op volle toeren te hoeven zetten, dichterbij zijn doel te komen. Waar het Solar Orbiter niet zal lukken foto’s van het Venusoppervlak te schieten – die houdt zijn blik steevast op de zon – lukt het BepiColombo met een beetje mazzel wel wat kiekjes te nemen.

Wel zullen beide ruimtesondes de flyby ook gebruiken om met een aantal van hun instrumenten (zie afbeelding hierboven) het een en ander aan de omgeving van Venus te meten, zoals de magnetische velden en zonnewinden.

Artist impression van Solar Orbiter op weg naar ’tussenstation’ Venus. © ESA/ATG medialab