Op deze exoplaneet regent het metalen

Laurien Onderwater

11 maart 2020 17:00

WASP-76b ijzerregen

Het astronomische weerbericht voor exoplaneet WASP-76b luidt: temperaturen tot boven de 2400 graden Celsius en grote kans op ijzerregen.

Planeten die zich in een ander zonnestelsel dan het onze bevinden kunnen vreemde trekjes vertonen. Zo heeft exoplaneet NGTS-10b slechts 18 uur nodig om een volledige ronde om zijn moederster te maken. Planeet K2-18b bevat een atmosfeer met waterdamp, terwijl LHS 3844b juist een dampkring mist. Opmerkelijke exemplaren dus.

Momenteel staat exoplaneet WASP-76b in de schijnwerpers. Astronomen analyseerden het hemellichaam met de Very Large Telescope (VLT) in Chili en ontdekten dat de temperaturen aan de dagkant van deze exoplaneet kunnen oplopen tot boven de 2400 graden. En dat is heet genoeg om ijzer te doen verdampen.