Tienduizenden jonge stelsels in overzichtsfoto van LOFAR

Gieljan de Vries

08 april 2021 09:00

LOFAR

Met behulp van een ultragevoelige overzichtsfoto van het vroege heelal, genomen door de Nederlandse radiotelescoop LOFAR, sporen astronomen duizenden jonge sterrenstelsels op.

Zichtbaar sterrenlicht? Prachtig, maar lang niet de enige informatiebron waar astronomen op leunen. Met radiogolven kijken ze bijvoorbeeld dwars door hinderlijke stofwolken in het heelal. Zo weet de Nederlandse radiotelescoop LOFAR in een nieuwe recordopname tot in het hart van verre sterrenstelsels te kijken. Daar ontstonden nieuwe sterren toen het heelal nog maar 2 miljard jaar oud was. De onderzoekers zagen ook onverwachte radioflitsen van nabije sterren, schrijven de onderzoekers in het vooraanstaande wetenschapsblad Astronomy & Astrophysics.

LOFAR
De radiotelescoop LOFAR (de LOw Frequency Array) maakte deze loepzuivere overzichtsfoto van het verre heelal in Elais-N1, een gebied aan de hemel tien keer zo groot als de volle maan. De meer dan 80.000 radiobronnen zijn geen sterren maar complete sterrenstelsels (inzet linksboven) zoals onze Melkweg. Ook zijn er bijvoorbeeld superzware zwarte gaten zichtbaar, die straalstromen van heet gas de ruimte inslingeren (inzet rechtsboven).
© Philip Best & Jose Sabater, University of Edinburgh.

LOFAR haalt zijn opnames niet uit één radioschotel, maar uit meer dan 70.000 kleine en grote radiodetectoren die door heel Europa staan met Exloo in Drenthe als centrum. Via glasvezels en supercomputers worden hun metingen aan elkaar gekoppeld. Resultaat: radio-opnames die net zo scherp zijn als van een radioschotel die zo groot is als het hele continent. Zulke beelden vragen wel extreem veel rekentijd op grote supercomputers, en zeker voor deze opnames: LOFAR keek daarvoor 164 uur naar dezelfde stukken hemel om steeds meer data te verzamelen.