Meteoroïdenzwerm de Perseïden te zien

Laurien Onderwater

06 augustus 2018 15:59

meteorenzwerm Perseïden

Met een beetje geluk zien we in de nacht van 12 op 13 augustus tientallen vallende ‘sterren’ per uur.

De letters a, u, g, u, s, t, u en s zitten weer in de maand (flauw) en dat betekent maar één ding: de Perseïden-zwerm! Volgens de NASA zijn de meteoroïden dit jaar tot en met 24 augustus goed te zien. Op het beste moment om de meteoren (het lichtspoor veroorzaakt door de meteoroïden) te zien moet je nog even wachten; dat is namelijk in de nacht van 12 op 13 augustus, waarbij er volgens hemel.waarnemen.com 65 vallende ‘sterren’ per uur van deze zwerm te zien zijn.

Geen sterren

De Perseïden-zwerm is afkomstig van komeet 109P/Swift-Tuttle die voor het laatst in 1992 de aarde passeerde. In 133 jaar tijd draait deze zogenoemde periodieke komeet om de zon, waarbij hij een hoop stof achterlaat. In augustus beweegt de aarde door dit stof heen en dat zien wij in de vorm van vallende ‘sterren’.

Overigens is de aanduiding vallende ster misleidend, daarom noemen astronomen het een meteoor. Het betreft hier namelijk geen ster, maar dus stofdeeltjes of stukjes gruis uit de ruimte die de dampkring van de aarde binnenkomen. Door de hoge snelheden van het ruimtepuin wordt de lucht vóór het deeltje verhit en gaat gloeien. Dit zijn wij als een flitsje.

Nieuwe maan

De ‘kijkomstandigheden’ worden als gunstig beschouwd, want dit jaar vormt de maan – in tegenstelling tot vorig jaar – geen storende factor. In de nacht van 13 augustus is er namelijk nieuwe maan dus dan is het extra donker. Met het maanlicht weg zullen veel van de zwakkere Perseïden ook zichtbaar worden. Dan nog is het aan te raden om een plek te zoeken met zo min mogelijk lichtvervuiling.

Tip! Download een sterrenkijk-applicatie voor je smartphone of tablet, zoals SkyView Lite of Stellarium. Op die manier vind je heel makkelijk sterren, planeten en sterrenbeelden. Bovendien organiseert Cosmos Sterrenwacht op 12 augustus een speciale waarneemavond (meer informatie daarover vind je hier). Deze sterrenwacht staat op een van de donkerste plekken van Nederland en da’s handig. Nu nog hopen dat het niet bewolkt is die avond.

Bronnen: NASA, The Guardian

KIJK 8/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!