Update: OSIRIS-REx lekt(e) waardevol ruimtegruis

Karlijn Klei

30 oktober 2020 12:45

OSIRIS-REx

Het goede nieuws: ORSIRIS-REx heeft heel veel materiaal van Bennu weten op te zuigen. Het slechte nieuws: een deel ervan lekt momenteel de ruimte in.

Tijdens de nacht van 20 op 21 oktober was het langverwachte moment eindelijk daar. NASA’s ruimtevaartuigje OSIRIS-REx daalde af naar planetoïde Bennu en slurpte daar met ‘stofzuigerslang’ TAGSAM wat van het bodemmateriaal op. Met dat materiaal, dat 2023 op aarde gedropt wordt, hopen onderzoekers te leren over het prille begin van ons zonnestelsel.

Althans, áls er genoeg van het ruimtemateriaal over is. Vannacht maakte de NASA bekend dat de container met het gruis niet helemaal goed dicht zit. Hierdoor lekt er langzaam materiaal de ruimte in. Nu is het zaak het waardevolle sample zo snel mogelijk veilig in OSIRIS-REx op te bergen.

Update 30/10: We kunnen weer rustig ademhalen. De NASA maakte gisteren bekend dat Bennu’s waardevolle ruimtegruis (lees: de TAGSAM-stofzuigerkop met het materiaal) veilig in de Sample Return Capsule (SRC) van OSIRIS-REx is opgeborgen. Hoewel uit foto’s van de zogenaamde StowCam blijkt dat er wederom materiaal de ruimte in lekte, heeft het team er het volste vertrouwen in dat er genoeg overgebleven is om 2023 de geplande experimenten – en meer – mee uit te voeren. Op naar aarde!

Foto’s van het opbergproces gemaakt met de StowCam aan boord van OSIRIS-REx.