Planeetwetenschappers pluizen ‘verse’ meteoriet uit

Naomi Vreeburg

29 oktober 2020 09:00

meteoriet

Een meteoriet die in 2018 op een bevroren meer in Michigan (VS) landde, is razendsnel geanalyseerd.

Een heldere vuurbol schoot op 16 januari 2018 over het middenwesten van de Verenigde Staten voordat hij neerstortte. Met behulp van radarbeelden achterhaalden onderzoekers binnen slechts twee dagen waar de brokstokken precies terecht waren gekomen: op een bevroren meer in Michigan. Dat gaf de planeetwetenschappers de uitgelezen kans om de meteoriet snel na zijn landing onder de loep te nemen.

Leven op aarde

En dat is belangrijk. “Doordat de fragmenten zo snel werden gevonden en (deels) op ijs terecht waren gekomen, kon de besmetting met aards materiaal minimaal blijven”, legt planeetonderzoeker Daphne Stam, werkzaam aan de TU Delft en niet betrokken bij het onderzoek, uit. Hierdoor konden de wetenschappers de chemische samenstelling van de meteoriet nauwkeurig bepalen.

Het blijkt te gaan om een chondriet, het oudste type meteoriet, die zo’n 12 miljoen jaar geleden losschoot van zijn ‘moeder’-planetoïde. In dit exemplaar, specifiek een H4-chrondiet, komt veel ijzer voor. Daarnaast blijkt de meteoriet zo’n 2600 verschillende koolstofhoudende moleculen te bevatten – essentiële bouwstenen voor leven.

Deze vondst, zo zegt hoofdonderzoeker Philip Heck van het Field Museum of Natural History, geeft meer gewicht aan de theorie dat meteorieten belangrijke stoffen aan de aarde hebben geleverd waaruit leven kon ontstaan.

Binnenstebuiten

Inge Loes ten Kate, als planeetonderzoeker verbonden aan de Universiteit Utrecht, vindt deze conclusie van Heck lastig. Organische moleculen kunnen wel door meteorieten naar de aarde worden gebracht, maar dan moeten deze elementen op onze planeet wel in staat zijn om verbindingen met andere moleculen aan te gaan om zo uiteindelijk leven te vormen. Ten Kate doet daarom nu onderzoek naar hoe bruikbaar het materiaal van een meteoriet is als het op aarde neerkomt.

De planeetonderzoeker is overigens wel enthousiast over de studie. “Ze hebben wel hun best gedaan zeg”, reageert Ten Kate. “Ze hebben die hele meteoriet binnenstebuiten gekeerd. Alles wat eraan te onderzoeken valt, hebben ze onderzocht. Heel veel onderzoekers hebben dus lol aan deze studie beleefd.”

Bronnen: Meteoritics & Planetary Science, The Guardian