Filmpje: simulatie buitenaardse zonsondergang

Annelies Bes

26 juni 2020 11:59

NASA zonsondergang simulatie

Altijd al een zonsondergang op Mars of Venus willen meemaken? NASA-wetenschappers maken het mogelijk met deze prachtige simulaties.

De gloeiendhete bol die in zee zakt en de lucht in oranjerood kleurt. Of een met wolken beklede lucht die geleidelijk van blauw overloopt in zacht lilapaars.  Een zonsondergang kan overweldigend mooi zijn. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe een zonsondergang op een andere planeet eruit zou zien?

Vijf werelden

Om deze vraag te beantwoorden, heeft de NASA onlangs een video vrijgegeven vol simulaties van de zonsondergang op andere planeten. Vanuit een laag perspectief zie je, als bezoeker op een andere wereld, hoe de zon achter de horizon zakt. De zonsondergang op aarde kun je vergelijken met die op drie andere planeten en een maan: Venus, Mars, Uranus en Titan.

Planetair wetenschapper Geronimo Villanueva en James Tralie van NASA’s Goddard Space Flight Center in Greenbelt Maryland, bouwden samen deze simulaties tijdens de voorbereidingen op een toekomstige Uranusmissie. Villanueva onderzoekt namelijk hoe zonlicht door gassen in de atmosfeer van Uranus wordt weerkaatst.

De simulaties zijn gebaseerd op reeds bekende informatie over de atmosfeersamenstelling van Uranus en andere planeten. Later zou hij deze simulaties kunnen gebruiken om nieuwe bevindingen te valideren.

Lichtspectrum

Op iedere planeet kleurt een ondergaande zon de hemel in een uniek kleurenpalet. Moleculen aanwezig in de atmosfeer bepalen namelijk hoe het licht wordt verstrooid. Zo worden in de aardatmosfeer de korte golflengtes als blauw en violet beter verstrooid dan lange golflengtes uit het rode spectrum van licht. Op aarde zien wij de lucht dan als helderblauw.

Wanneer de zon ondergaat, legt het zonlicht een langere weg af door de atmosfeer. Hierdoor botst het licht tegen meer moleculen en weerkaatst het blauwe licht uit ons zichtvermogen. Overige golflengtes bereiken het oog en de lucht kleurt oranjerood.

Hier zie je alle zonsondergangen op een rijtje:

Bronnen: NASA, IFLscience