Wat fotografeerde Hubble op jouw verjaardag?

Laurien Onderwater

14 april 2020 14:59

Hubble verjaardag

Speciaal voor zijn aankomende dertigste verjaardag, heeft de NASA een programma ontwikkeld dat toont wat de ruimtetelescoop op je geboortedag zag.

Hij is bijna synoniem geworden voor ruimteonderzoek: de Hubble Space Telescope, die ons van talloze schitterende platen en allerlei interessante ontdekkingen heeft voorzien. Op 24 april is het dertig jaar geleden dat de telescoop werd gelanceerd met spaceshuttle Discovery.

Sindsdien verkent Hubble het universum 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dat betekent dat het elke dag van het jaar een fascinerend kosmisch wonder heeft waargenomen, ook op jouw verjaardag. Daarom heeft de NASA nu een programma ontwikkeld dat laat zien wat voor prachtplaat de ruimtetelescoop schoot op je geboortedag.