Frans team zet elektrische snelheidsrecords neer

André Kesseler

05 november 2020 15:00

snelheidsrecord

Motorbouwers Voxan en de internationale motorrijdersclub FIM geven aan dat er maar liefst 11 nieuwe records zijn neergezet.

Een week of drie geleden brachten we het bericht dat het snelheidsrecord voor street legal auto’s was bijgepunt door de SSC North America Tuatara, een hypercar van het zuiverste water. Maar tijdens die recordpoging bleek behoorlijk gesjoemeld te zijn, zodat het record ongeldig wordt verklaard.

Voorlopig in ieder geval, want het team geeft aan dat het een nieuwe poging gaat doen. Maar goed, de recordpogingen van Voxan, bouwer van elektrische motoren, wordt keurig gesteund door de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) en lijken dus helemaal te kloppen.

Lees ook:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Zouteloos

Het team was eerder dit jaar al van plan om een gooi naar de prijzen te doen op een zoutvlakte in Bolivia, maar een of ander virus kieperde een lading roet in het eten. In plaats daarvan week Voxan uit naar een landingsbaan op het vliegveld van het Franse Châteauroux. Daar, op een slechts 3,5 kilometer lange baan, wist de 362 pk (270 kW) sterke Voxan Wattman het snelheidsrecord te land te verbreken.

Motorcoureur Max Biaggi – foto hieronder – haalde in twee runs (heen en terug op dezelfde baan) een gemiddelde snelheid van 366,94 km/u in de klasse: ‘gedeeltelijk gestroomlijnde elektrische motorfiets van meer dan 300 kilo’. Het vorige record stond op naam van de Mobitec EV-02A die in augustus 2019 op de Amerikaanse zoutvlakte van Bonneville 329 km/u klokte.

Een uitgeklede versie van de elektrische motor, dus zonder kuipdelen, haalde op dezelfde vliegende mijl een gemiddelde topsnelheid van 349.38 km/u. (Met een piek van 372 km/u).

Recordsregen

Hieronder de overige negen records die de Franse motorbouwer op dezelfde dag wist te vestigen:

  • ¼ mijl, vliegende start, gedeeltelijk gestroomlijnd: 394,45 km/u (geheel nieuw record)
  • ¼ mijl, vliegende start, niet-gestroomlijnd: 357,19 km/u (geheel nieuw record)
  • 1 km, vliegende start, gedeeltelijk gestroomlijnd: 386,35 km/u (vorig record: 329,31 km/u)
  • ¼ mijl, staande start, niet-gestroomlijnd: 126,20 km/u (geheel nieuw record)
  • ¼ mijl, staande start, gedeeltelijk gestroomlijnd: 127,30 km/u (vorig record: 87,16 km/u)
  • 1 km, staande start, niet-gestroomlijnd: 185,56 km/u (geheel nieuw record)
  • – 1 km, staande start, gedeeltelijk gestroomlijnd: 191,84 km/u (vorig record: 122,48 km/u)
  • -1 mijl, staande start, niet-gestroomlijnd: 222,82 km/u (geheel nieuw record)
  • -1 mijl, staande start, gedeeltelijk gestroomlijnd: 225,01 km/u (geheel nieuw record)

Overigens gaat Voxan niet afwachten totdat anderen de tijden verbreken. Het heeft tot eind 2022 allerlei pogingen gepland om de eigen records nog scherper te stellen.

Bronnen: FIM, Voxan, New Atlas

Beeld: Voxan

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws