Helm moet van kleur veranderen bij hoofdletsel

Naomi Vreeburg

18 augustus 2015 09:00

Wetenschappers hebben een materiaal ontwikkeld dat in kleur aan kan geven hoe hard je bent gevallen.

Rugbyspelers krijgen tijdens hun spel behoorlijk wat klappen op hun kanis te verduren en ook als wielrenner kun je lelijk op je hoofd vallen. De kans op hersenletsel is, zelfs als je een helm draagt, aanwezig, maar vaak wordt deze schade niet direct opgemerkt. Om hier verandering in te brengen, heeft een team wetenschappers een materiaal ontwikkeld dat in kleuren aangeeft hoe hard een klap op je hoofd daadwerkelijk is geweest.

Shu Yang en haar collega’s vestigden hun hoop op fotonische kristallen, materialen die de eigenschap hadden om verschillende kleuren aan te nemen afhankelijk van invloeden van buitenaf. Maar helaas bleken de productiekosten hiervan behoorlijk hoog en moesten de wetenschappers een alternatief in elkaar knutselen.

Ze gingen aan de slag en goten polymeren in dezelfde vorm als de fotonische kristallen; een veel goedkopere techniek. Vervolgens lieten de onderzoekers er allerlei krachten op los, en dit leverde mooie resultaten op die de onderzoekers presenteerden op de American Chemical Society. “Het materiaal nam een andere kleur aan naarmate het harder werd geraakt”, vertelt Yang in een persbericht. “Bij een kracht van 30 mN, de impact van een sedan die met 130 kilometer per uur tegen een stenen muur knalt, kleurt het van rood naar groen. Een kracht van 90 mN veranderde het polymeer in paars”, voegt haar collega Younghyun Cho eraan toe.

Het materiaal is licht van gewicht en hebben geen energie nodig om hun werk te kunnen doen. Volgens de onderzoekers ideaal om in helmen te bevestigen. Verder is het productieproces goedkoop genoeg voor de massaproductie, zodat niet slechts een paar helmpjes kunnen worden voorzien van de technologie.

Bron: Phys.org