Wereldrecord gevestigd voor kleinste boot ooit

Laurien Onderwater

23 oktober 2020 15:00

Met deze miniboot kunnen wetenschappers uit Leiden zogeheten microzwemmers onderzoeken. En ze vestigden er nog een record mee ook.

Van onze eindredacteur Leo mogen we niet ‘klein huisje’ of ‘klein boekje’ zeggen, want door -je of -tje ergens achter te zetten, geef je al aan dat het om een verkleinwoord gaat. Maar voor dit technische hoogstandje kunnen we alleen maar heel veel verkleinwoorden gebruiken om duidelijk te maken dat het om echt iets heel kleins gaat. Natuurkundigen van de Universiteit Leiden creëerden namelijk een heel minuscuul klein microbootje.

boot

Microbo(o)tje

3DBenchy is uit een nieuwe 3D-printer, de Nanoscribe Photonic Professional Printer, ‘gerold’ en vastgelegd met een elektronenmicroscoop. Van boeg tot achtersteven meet de boot 30 micrometer, oftewel een derde van de dikte van een haar. Hiermee hebben de onderzoekers een wereldrecord gevestigd voor kleinste bootje ooit dat bovendien nog kan varen.

Het Leidse team printte 3DBenchy als onderdeel van een groter onderzoek naar zogeheten microzwemmers. Deze deeltjes kunnen zwemmen en zijn goed te volgen met een microscoop. Zo kunnen wetenschappers met microzwemmers die zijn gemaakt van biologische materialen het gedrag van bacteriën bestuderen.

Meestal wordt dergelijk onderzoek gedaan naar bol- of spiraalvormige deeltjes, maar de natuurkundigen laten nu zien dat met een 3D-printer ook andere vormen kunnen worden gerealiseerd. En zeg nou zelf, een bootje is veel leuker om door een elektronenmicroscoop naar te turen dan zo’n minutieus, ieniemienie microbolletje.

Bronnen: Soft Matter, phys.org