Nederlands team wint Hyperloopwedstrijd

André Kesseler

2017-01-30 11:00:56

Hyperloopwedstrijd

Afgelopen nacht heeft het team van de TU Delft de eerste plaats behaald in Elon Musks Hyperloopwedstrijd.

Nadat ze vorig jaar tweede werden in de ontwerpfase, hebben de studenten van de TU Delft hard gewerkt aan een prototype van een Hyperloopcapsule. Daarmee reisden ze afgelopen week af naar het Californische Hawthorne, waar ze hun ‘pod’ mochten beproeven in een 1,2 kilometer lange testbaan naast het hoofdkantoor van SpaceX.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

De Hyperloop is een ideetje van PayPal-oprichter, baas van Tesla Motors en topman van SpaceX, Elon Musk. Hij bedacht een soort buizensysteem waaruit vrijwel alle lucht wordt gepompt en waar vervolgens capsules doorheen kunnen schieten. En dat met bijna de snelheid van het geluid ofwel dik 1100 kilometer per uur. Musk besloot om de Hyperloop Pod Competition uit te schrijven, waarbij studententeams en bedrijven over de hele wereld hun eigen Hyperlooppods ontwerpen, bouwen en testen.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Aan de wedstrijd deden 29 teams mee, maar volgens teamcaptain Tim Houter wisten slechts vijf teams de nodige veiligheids- en ontwerptests te doorstaan. En uiteindelijk mochten maar drie capsules de testbaan op waar ze werden beoordeeld op onder meer de hoogste gemiddelde snelheid, de schaalbaarheid van het ontwerp, de veiligheid en de efficiëntie van het prototype.

Het Nederlandse team behaalde daarbij de eerste prijs voor best overal design and performance. Ze grepen overigens wel net naast de snelheidsprijs. In de bijna vacuüm getrokken buis haalden ze een snelheid van 93 kilometer per uur, 1 kilometer per uur langzamer dan studenten uit München.

Het team gaat zich nu opmaken voor een nieuwe wedstrijd in 2018, waarbij het ontwerp zich opnieuw zal moeten bewijzen.

Bronnen: Nu.nlNos.nl

Beeld: Delft Hyperloop







De nieuwste editie!

Editie 1-2020




Meer Filmpjes