Robot maakt korte metten met schimmels

Laurien Onderwater

06 juni 2020 12:59

schimmels

Maak kennis met Thorvald: de ‘nachtrobot’ die schadelijke schimmels op gewassen doodt met uv-licht.

Pesticiden zijn troep. Ze zijn zeer slecht voor het milieu, vaak duur en sommige ziekteverwekkers, zoals bepaalde schimmels, passen zich zo snel aan dat ze er bestand tegen worden. (Vergelijkbaar met antibioticaresistente bacteriën.) Als boer gebruik je ze dan ook liever niet, maar soms heb je nou eenmaal geen keus. Of toch wel? Onderzoekers van de Cornell-universiteit en technici van het Noorse bedrijf SAGA Robotics ontwikkelden Thorvald, de uv-robot die schimmels doodt.

Wijngaard

De onderzoekers richtten zich in het bijzonder op wijngaarden met hun robot. Veel wijnranken zijn namelijk de dupe van echte meeldauw, ook wel witziekte genoemd. Deze schimmel tast de bladeren, de stengels en de druiven aan.

Waar echte meeldauw alleen niet tegen kan, is uv-licht. Net als bij mensen beschadigen uv-stralen het DNA van de druivenplant. De schimmel heeft er echter een trucje op bedacht: zodra hij blauw licht in natuurlijk zonlicht detecteert, zet echte meeldauw de verdediging in. Dit betekent dat, hoewel zonlicht ook ultraviolet licht bevat, de schimmel er niet door wordt beschadigd.

Afweermechanisme

Dit afweermechanisme omzeilt Thorvald. De robot wordt pas aan het werk zet, zodra de zon onder is. Dan gaat hij zelfstandig alle wijnranken af en beschijnt de planten met uv-licht. Omdat er op dat moment geen blauw licht aanwezig is – de zon is immers weg – wordt het afweersysteem van de schimmel niet geactiveerd.

Bovendien worden de druivenplanten met lage doses uv-licht beschenen, zodat ze er zelf niet aan bezwijken. De technologie is in tests ook effectief gebleken tegen valse meeldauw (een andere schimmelziekte), en enkele soorten plaaginsecten.

Een paar bots worden nu getest op Chardonnay-wijnvelden in de staat New York. De onderzoekers en de robottechnici zijn van plan Thorvald later dit jaar op de markt te brengen.

Bekijk hier de robot in actie:

Bronnen: Cornell University, New Atlas

Beeld: CC BY-SA 3.0