Waarom dumpen vliegtuigen soms brandstof?

André Kesseler

08-11-2021 12:00:00

brandstof dumpen

Grotere vliegtuigen hebben een sproeier aan de achterkant van de vleugels om brandstof te kunnen lozen. Maar waarom doen ze dat soms?

Als jij en ik in een tankstation staan, denken we in liters brandstof en hoe duur dat wel niet is. Maar piloten denken in gewicht. Het aantal liters dat ze aan boord hebben, is namelijk afhankelijk van de temperatuur, en dat zegt niet zoveel. Gewicht wel. Vliegtuigen kennen wat dat betreft twee limieten: de maximum takeoff weight en de maximum structural landing weight, waarbij de laatste (uiteraard) lager is dan de eerste.

Lees ook:

Kerosine gedumpt

Een Boeing 777-200LR bijvoorbeeld kan met wat extra tanks meer dan 160.000 kilo brandstof meenemen, en dat betekent dat voor een lange vlucht ongeveer de helft van zijn startgewicht uit kerosine bestaat. Normaal gesproken stijgt zo’n vliegtuig op, vliegt een heel eind en als het tijd wordt om te landen, is het een heleboel brandstof en dus gewicht kwijt.

Maar als er na het opstijgen iets misgaat en het vliegtuig eerder moet landen dan gepland, kan het nog flink boven het maximaal toelaatbare landingsgewicht zitten. Door dat overgewicht wordt het toestel tijdens de landing moeilijker bestuurbaar, kunnen remmen overbelast raken, vleugels afbreken, of kan het landingsgestel het begeven. Daarom zijn grotere vliegtuigen voorzien van een sproeier aan de achterkant van de vleugels om in geval van nood brandstof te kunnen lozen.

Volgens de richtlijnen gebeurt dat bij voorkeur boven zee of onbebouwd gebied en op minimaal 1500 meter hoogte, zodat de brandstof verdampt voordat hij de grond kan bereiken. Maar dat lukt niet altijd. Begin vorig jaar nog dumpte een Boeing 777 na motorproblemen op slechts 700 meter hoogte duizenden liters kerosine op een buitenwijk van Los Angeles.

Deze vraag kon je vinden in KIJK 1/2021.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK Antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl

Beeld: BOBMIL42/CC BY-SA 3.0

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



Podcast KIJK en luister via JUKE







Meer KIJK antwoordt

NIEUW!

Voor deze special hebben we de beste verhalen uit de eerste tien jaar van KIJK uit de archieven opgeduikeld om antwoord te kunnen geven op de vraag: Wat is er veranderd tussen vroeger en nu?