Sappige vegaburgers

Laurien Onderwater

17 augustus 2022 09:01

Vegetarische burgers zijn vaak wat droog. Maar als het aan deze wetenschappers ligt, komt daar snel verandering in.

Wat maakt een stukje vlees zo lekker? Behalve de smaak zit hem dat ook in de sappigheid – die afkomstig is van het vet dat in het vlees zit. Dit smelt bij het bereiden en dat vinden mensen lekker. Vegaburgers missen deze eigenschap, maar onderzoekers – onder leiding van Costas Nikiforidis – van de Wageningen University werken aan een plantaardige vervanger die dit probleem moet oplossen.

Ze vermengen hiertoe oliedruppeltjes – dat kan olijfolie, zonnebloemolie of koolzaadolie zijn – met eiwitten uit doperwten. De emulsie stoppen ze vervolgens in een 3D-printer, die er vormpjes van print. “We waren aan het experimenteren met verschillende structuren en toen kwam de 3D-printer in beeld”, zegt Nikiforidis. “Daarmee is het mogelijk om vormen te maken die dezelfde opbouw hebben als de dierlijke vetten die we proberen te vervangen.”

Meer informatie