Aanhoudend gerucht: gravitatiegolven gevonden?

kijkmagazine

08 februari 2016 13:00

Noordelijke arm van detector zwaartekrachtsgolven (Advanced) LIGO

Al sinds september gaat het gerucht dat een Amerikaans experiment zwaartekrachtsgolven heeft gevonden. Weten we deze week eindelijk meer?

Einstein voorspelde ze honderd jaar geleden al, maar tot nu toe zijn ze nooit direct waargenomen: zwaartekrachtsgolven, ook wel gravitatiegolven. Afgelopen september bracht kosmoloog Lawrence Krauss echter het gerucht de wereld in dat de Amerikaanse detector LIGO beet had. Destijds overheerste scepsis – maar wie weet klopt het gerucht toch en verschijnt er eind deze week een publicatie over de ontdekking.

‘Woohoo!’

De reden dat het gerucht nu serieuzer wordt genomen, is een mailtje dat theoretisch natuurkundige Clifford Burgess vorige week naar zijn hele afdeling stuurde. Hierin schrijft hij:

“Het LIGO-gerucht lijkt echt te zijn, en verschijnt blijkbaar in de Nature van 11 februari (…) Spionnen die het artikel hebben gezien, zeggen dat [LIGO] zwaartekrachtsgolven heeft gezien van twee zwarte gaten die samengaan. (…) Woohoo! Hoop ik.”

In het berichtje schrijft Burgess verder dat het zou gaan om zwarte gaten van 36 en 29 zonsmassa’s (één zonsmassa’s is 2 miljard miljard miljard ton). Die zouden zijn samengesmolten tot een zwart gat van 62 zonsmassa’s.

Dit proces zou zijn waargenomen door beide LIGO-detectors, zo meldt Burgess. Goed nieuws, want de twee L-vormige installaties die samen LIGO vormen, bevinden zich een dikke 3000 kilometer van elkaar vandaan. Als die dus alle twee een signaal hebben gezien op nagenoeg hetzelfde moment, is de kans dat het een of andere lokale storing is een stuk kleiner.

Niet te enthousiast

Wel is het belangrijk om nog steeds niet al te enthousiast te worden. Burgess heeft het artikel over de LIGO-ontdekking niet zelf gezien, maar rapporteert wat anderen hem hebben verteld. En ook Krauss – de oorspronkelijke verspreider van het gerucht – zat aanvankelijk niet heel dicht bij het vuur. Hij kreeg zijn informatie niet direct van een lid van het LIGO-team, gaf hij vorige maand aan, maar van “een prominente natuurkundige”. Wel zouden tegen die tijd niet nader genoemde “onafhankelijke bronnen” het gerucht richting hem hebben bevestigd.

Eind van de week hopelijk meer!

Meer weten over de zoektocht naar zwaartekrachtsgolven? Lees het artikel ‘Op zoek naar Einsteins rimpels’ in KIJK 11/2015 of via Blendle.

Bronnen: Science Now (1), Science Now (2)