KIJK 8/2011 verschenen!

kijkmagazine

01 juli 2011 09:00

DNA

Vanaf vandaag in de winkel: KIJK 8/2011. Met als coveronderwerp genoomonderzoek.

Dit jaar is het tien jaar geleden dat het menselijk genoom werd ontrafeld, een enorm project dat dertien jaar in beslag nam en zo’n 10 miljard euro kostte. Inmiddels pluist één onderzoeker in twee weken tijd een menselijk genoom uit voor 5000 euro, en in de toekomst zal dit klusje alleen maar nóg sneller en goedkoper te klaren zijn. Ondertussen bereikt ons met de regelmaat van de klok het bericht dat van wéér een nieuwe planten- of diersoort het genoom is ontrafeld.

Maar wat kunnen we allemaal eigenlijk met die informatie? En wat zijn de ethische keerzijdes van dit soort onderzoek? Die vragen behandelt gezondheidswetenschapper en KIJK-medewerker Anne Loyen in het openingsverhaal van het nieuwe nummer, waarbij niet alleen de bestrijding van ziektes, maar ook toepassingen als het kweken van roze tomaten, forensisch onderzoek en het analyseren van al het DNA in een hap aarde de revue passeren.

Verder onder meer in dit nummer: de tien coolste toepassingen van augmented reality, een andere kijk op de Mongoolse leider Genghis Khan, en het koelen van atomen met behulp van laserstralen.

Klik hier om alle siteberichten die te maken hebben met dit nummer van KIJK op je scherm te krijgen.