Onbemande Strix komt van de grond

André Kesseler

01 maart 2023 12:00

De Strix

In het verleden zijn er wel meer pogingen gedaan om staartzitters te ontwikkelen. BAE System doet een nieuwe, spannende poging.

De Duitsers probeerden het tijdens WOII bijvoorbeeld met de Heinkel Wespe en de Amerikanen met de XFY-1 en de XFV-1, bijgenaamd ‘Pogo’ en ‘Pogo Stick’. Het idee voor een vliegtuig dat rechtop, steunend op zijn staart, kan opstijgen en landen blijft leven. Het van oorsprong Britse BAE Systems presenteerde op de Avalon Airshow in Geelong, Australië een nieuwe variant; de onbemande Strix.

Lees ook:

Conceptafbeelding van de Strix

Pakketje

Tail sitters hebben als belangrijk voordeel dat ze geen (kwetsbare) start- of landingsbaan nodig hebben en dus ook in heel afgelegen gebieden hun werk kunnen doen. Het hele toestel past in een pakketje van 2,6 bij 4,5 meter en daarmee in een standaard, en met een vrachtwagen te vervoeren, scheepscontainer.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

BAE Systems ontwikkelde het toestel in samenwerking met het in Perth gevestigde bedrijf Innovaero. En BAE omschrijft de Strix als een “hybride, tandemvleugelig, multi-domein en multi-rol UAV-toestel”. Het kan dus worden ingezet voor diverse missies, waaronder grondaanvallen op vijandige doelen, het langdurig observeren van een bepaald gebied en als ’trouwe wingman’ (loyal wingman) voor militaire helikopters.

De Strix in de lucht. (conceptafbeelding)

Geheel autonoom

In dat laatste geval kan de Strix worden bestuurd door een helikopterbemanning, die het toestel bijvoorbeeld vooruit kan sturen om alvast gevaarlijke doelen uit te schakelen. Maar hij kan dankzij het Strix Vehicle Management System ook helemaal zelfstandig missies uitvoeren. Om dat te kunnen doen, krijgt de 650 kilo zware UAV een bereik van zo’n 800 kilometer en een laadvermogen van maximaal 160 kilo. Het toestel kan worden ‘behangen’ met bestaande wapens (zoals de AGM-114 Hellfire, Brimstone, APKWS II 70mm lasergestuurde raketten), maar ook met de nieuwe goedkope GPS-geleide munitie RAZER (foto hieronder).

RAZER raket die de Strix kan meenemen.

Er wordt al gewerkt aan een prototype dat in 2023 zijn eerste vlucht moet maken en Strix zou volgens de fabrikant al in 2026 operationeel inzetbaar kunnen zijn.

Bronnen: BAE Systems, New Atlas

Beeld BAE Systems



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws