Deze robotpaling gaat vervuilde wateren opsporen

Laurien Onderwater

26 juli 2017 13:00

robotpaling

Een slim ontworpen robot die op een paling lijkt, moet vervuilingsbronnen in verschillende wateren gaan detecteren.

Dieren hebben al een hoop technici geïnspireerd bij het maken van robots. Zo zijn er – om er slechts een paar te noemen – robotslangen, struisvogelrobots, en robotroggen. Wat mist er nog in dit rijtje? Juist. Een robotpaling. Well today is your lucky day, want onderzoekers van de Zwitserse technische universiteit EPFL hebben een androïde paling ontworpen die in vervuilde wateren op zoek gaat naar de bron van vervuiling.

Envirobot

Het onderzoeksteam gaf de robot de toepasselijke naam Envirobot (environment + robot, get it?). De paling is anderhalve meter lang en kan autonoom functioneren of worden aangestuurd. Verder bestaat de bot uit verschillende segmenten die elk een elektrisch motortje huizen. Deze motoren zorgen ervoor dat de kromming van de robot verandert, zodat hij zich als een soort slang door het water kan manoeuvreren.

Elk segment van de robotpaling heeft ook andere biologische, chemische of fysische sensors. Zo kunnen de laatste twee sensors de geleiding in en de temperatuur van het water meten, terwijl een biologisch segment levende organismes bevat. Er is namelijk een module met bacteriën die licht geven wanneer ze zijn blootgesteld aan lood. Weer een ander segment bevat Daphnia – kleine schaaldieren – die bepaalde bewegingen vertonen in de aanwezigheid van giftige stoffen.

De zwemmende bot kan alle verzamelde informatie direct versturen naar een computer, zodat de onderzoekers kunnen zien of het water inderdaad is vervuild of niet.

Ideeën zijn welkom

De bot heeft onlangs een duik genomen in het meer van Genève, waarbij alleen de chemische en fysische sensors zijn getest. Die bleken prima te werken. In het vervolg gaan de wetenschappers de biologische segmenten toetsen.

Dezelfde onderzoekers staan ook al bekend om hun andere androïde diercreaties. Zo ontwierpen ze nog niet zo lang geleden een krokodilbot en een hagedisrobot. Beiden zijn door de BBC in de documentaire Planet Earth II gebruikt om andere dieren te kunnen filmen en fotograferen. De Zwitsers lijken elk dieren na te kunnen maken. Dus, nog suggesties?

Bronnen: EPFL, New Atlas, Engadget