Stinkend door de geluidsbarrière

André Kesseler

25 augustus 2020 12:00

ammoniak ammonia

Het nogal innoverende Britse bedrijf Reaction Engines wil ammonia gebruiken als brandstof.

Reaction Engines ken je misschien als het bedrijf dat aan de SABRE-motoren werkt. Het slimme van de SABRE-motor is de warmtewisselaar die wordt gebruikt om de gigantisch hoog oplopende temperaturen in de motor onder controle te houden. Het Britse bedrijf wil een deel van die technologie gebruiken om de luchtvaart schoner te maken en dus werkt het samen met Britain’s Science and Technology Facilities Council (STFC) aan een nieuwe manier om een oude brandstof te verstoken: ammoniak.

Lees ook:

X-15

Ammonia, de verdunde vorm van ammoniak, ken je misschien als het stinkende schoonmaakmiddel dat je gebruikt voordat je gaat schilderen. Hoewel het slechts een derde van de energiedichtheid van diesel heeft, is het relatief gemakkelijk vloeibaar te maken en op te slaan. Het idee om het als vliegtuigbrandstof te gebruiken, is niet nieuw. Het spul werd al in de jaren vijftig en zestig gebruikt voor de aandrijving van het beroemde X-15-raketvliegtuig dat nog steeds het record voor snelste bemande vliegtuig ooit op zijn naam heeft staan.

N en H2O

Reaction Engines wil het anders aanpakken dan de Amerikanen met hun X-15. De ammoniak wordt gekoeld en onder druk opgeslagen in de vleugels van het vliegtuig; de enige manier om er voldoende van mee te kunnen nemen.

Een slimme warmtewisselaar in de motor wordt gebruikt om de ammoniak op te warmen, terwijl deze naar een chemische reactor wordt geleid. Een katalysator breekt een deel ervan vervolgens af tot waterstof en het ammoniak-/waterstofmengsel wordt dan onder druk naar de straalmotor geleid. Daar verbrandt het op dezelfde manier als een conventionele brandstof. Behalve dan dat de stuwstraal voornamelijk uit de stikstof en waterdamp bestaat. Nou maar hopen dat de nieuwe motoren niet zo stinken.

Bronnen: New Atlas, Reaction Engines

Beeld: Reaction Engines

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws