Vrouwtjesvis maakt sperma na uitschakelen van gen

Naomi Vreeburg

12 juni 2015 16:00

Na het op non-actief stellen van een gen, hebben onderzoekers vrouwtjesvissen gemaakt die sperma produceren.

Het staat in alle biologieboeken beschreven: een vrouw maakt eicellen aan en een man zaadcellen. Maar Japanse onderzoekers hebben hier nu verandering in gebracht door simpelweg een gen uit te schakelen, zo laten ze in Science weten. Althans, dit deden ze bij de medaka (Oryzias latipes), een visje van ongeveer drie centimeter.

Zaadcellen

De wetenschappers schakelden een gen met de naam foxl3 uit door een enzym toe te voegen aan de embryo’s van de vrouwelijke visjes. Deze groeiden gewoon uit tot volwassen dames met eierstokken. Maar verrassing: ze maakten weinig eicellen aan en veel zaadcellen. Het lijkt erop dat de vrouwtjes foxl3 op actief hebben staan om de productie van sperma tegen te gaan.

Om uit te zoeken of de zaadcellen in staat zijn nakomelingen voort te brengen, werden ze kunstmatig ingebracht in ‘normale’ vrouwtjes. In 50 procent van de gevallen werd een eitje bevrucht en van deze eitjes kwam 95 procent goed uit.

Vrouwen sneller

De dames lijken overigens nog sneller mannelijke geslachtscellen aan te maken dan de heren zelf. De vrouwtjes produceren de zaadcellen op jongere leeftijd dan de mannen normaal gesproken doen. Hmm.. verslagen worden door een meisje op een echt mannengebied. Dat moet pijn doen.

Lees ook hoe onderzoekers vrouwtjesmuggen omtoverden in mannen.

Bronnen: Science, National Institute of Natural Sciences via EurekAlert!