China bouwt onderzoeksstation op Antarctica

Laurien Onderwater

24 april 2023 15:00

Chinees onderzoeksstation

Het Chinese Zhongshan-station op Oost-Antarctica. © Hannes Grobe/CC-BY-SA-2.5

Onderzoek op het gebied van astrofysica, biologie, ecologie, geologie, glaciologie en geomorfologie: het gebeurt allemaal op de Zuidpool. En daar zijn indrukwekkende labs voor nodig. China is nu ook zo’n station aan het bouwen.

Op Antarctica zijn het hele jaar door mensen te vinden. Niet omdat het nou zo’n fijne plek is om er te vertoeven; wel om onderzoek te verrichten. Maar er zijn dan natuurlijk wetenschappelijke stations nodig om het werk uit te voeren. China is bezig met zo’n constructie op Inexpressible Island, in de buurt van de Rosszee, die maar liefst 5000 vierkante meter zal beslaan. Dat blijkt uit satellietbeelden van het Amerikaanse Center for Strategic and International Studies.

Of het station zich enkel met wetenschappelijke vraagstukken zal bezighouden, is volgens de denktank nog maar de vraag. Amerikaanse analisten vrezen dat het vooral voor spionagedoeleinden zal worden ingezet, een bewering die China met klem ontkent. Het land heeft al twee permanente nederzettingen aan de kust van Antarctica: het Zhongshan Station en het Great Wall Station waar onder andere meteorologisch onderzoek aan wordt verricht. Deze vijf stations zijn eveneens op de Zuidpool te vinden.

IceCube Neutrino Observatory

Het IceCube Neutrino Observatory op Antarctica

Werkelijk alles aan het IceCube Neutrino Observatory is extreem: het is een extreem groot experiment (één kubieke kilometer) dat op een extreem verre plek (de Zuidpool) zoekt naar extreem verlegen deeltjes (neutrino’s). Het experiment bevindt zich ín het Zuidpoolijs. Daar zoekt de verzameling van ruim vijfduizend detectors sinds 2010 naar neutrino’s – de buitengewoon lichte deeltjes die vrijwel overal ongehinderd doorheen suizen, ook door onze aardbol. Maar doordat IceCube zo’n enorm gebied beslaat, registreert het lab toch een deel van de langsvliegende neutrino’s. Inmiddels zijn er dan ook meerdere van zulke hoogenergetische deeltjes opgevangen. En die helpen prangende vragen over ons heelal beantwoorden.

Prinses Elisabethbasis

Prinses Elisabethbasis op de Zuidpool

In 2009 werd de Belgische Prinses Elisabethbasis, genoemd naar de kroonprinses van het land, officieel in gebruik genomen op Oost-Antarctica. Elke zomer – die op het continent duurt van november tot en met februari – sluiten zestien wetenschappers zich hier op om onder andere klimaatverandering, aardbevingen en aardmagnetisme te bestuderen. Niet alleen het ontwerp van dit lab is opvallend, ook het feit dat dit het enige emissieloze Antarctische onderzoeksstation is. Het draait uitsluitend op zonne- en windenergie. Daarnaast is de Prinses Elisabethbasis zó goed geïsoleerd dat het lab geen interne verwarming nodig heeft. En dat op een locatie waar het kwik al snel daalt tot -40 graden Celsius.

McMurdo

McMurdo onderzoeksstation op Antarctica

Van slechts één onderzoeksstation kun je hier niet spreken: McMurdo is een complete nederzetting. Daar wordt onderzoek verricht op het gebied van astrofysica, biologie, ecologie, geologie, glaciologie en geomorfologie. De Amerikaanse basis – de grootste van Antarctica – beschikt over een haven, drie vliegvelden, een heliport en een stuk of tachtig gebouwen, waaronder slaapvertrekken, een radiostation, een brandweerkazerne, een elektriciteitscentrale, een waterzuiveringsinstallatie, pakhuizen en heuse clubs. Dat laatste is ook heel belangrijk, want de duizend bewoners in de zomer en de tweehonderd Antarctische burgers in de winter moeten zich natuurlijk wel een beetje kunnen vermaken.

Halley VI

Britse Halley VI onderzoeksstation op Antarctica

Een dikke rups op pootjes. Daar doet onderzoeksstation Halley VI, in beheer van de British Antarctic Survey (BAS), aan denken. De basis die is gebouwd op een drijvend ijsplateau in de Weddellzee bestaat uit acht modules die met elkaar zijn verbonden en op stevige, hydraulische poten staan. Daarmee kan het station verder omhoog worden gekrikt als er sprake is van zware sneeuwval. Ook beschikt Halley VI over een soort reuzenski’s aan de onderkant van die poten waarmee wetenschappers de basis kunnen verplaatsen. Tijdens het ontwerpen van de faciliteit schakelde de BAS een kleurenpsycholoog in die de woonkamer zodanig moest inrichten dat onderzoekers de meer dan honderd duistere dagen per jaar konden doorstaan. Verder hebben de tijdelijke bewoners een wekker die het daglicht simuleert, zodat het bioritme niet wordt verstoord én is er in de basis gebruikgemaakt van speciaal houtfineer dat de geur van bomen nabootst. Alles voor een fijn verblijf in de duisternis.

Bharati

Bharati onderzoeksstation op Antarctica

Op Oost-Antarctica, tegen de Larsemann Hills aan, staat een gebouw dat maar liefst 2500 vierkante meter groot is. Ondanks die afmetingen kan het Indiase onderzoeksstation Bharati razendsnel worden afgebroken. Dat komt doordat het volledig is opgebouwd uit scheepscontainers – 134 om precies te zien. Die zijn in Duitsland gefabriceerd, en via Antwerpen en later Kaapstad verscheept naar het ijzige continent. Hier werd het station ter plekke gemonteerd, tijdens de korte Antarctische zomer van 2011-2012. Bharati is bestand tegen extreme weersomstandigheden, waaronder windstoten van 321 kilometer per uur. Verder beschikt het station over 24 slaapvertrekken, een keuken, een eetkamer, een bibliotheek, een fitnessruimte, kantoren, een lounge en een operatiekamer. O ja, en een dakterras. Maar om daar nou op vrijdagmiddag te gaan zitten borrelen…

Van wie is Antarctica?

In 1959 stelden de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie tijdens de nucleaire wapenwedloop van de Koude Oorlog het Verdrag inzake Antarctica op dat de vrijheid van wetenschappelijk onderzoek vaststelt. Verder verbiedt het verdrag militaire activiteit op de Zuidpool, evenals het zoeken naar olie of andere grondstoffen. Inmiddels hebben 56 landen, waaronder Nederland, het ondertekend.

Het verdrag moet ook voorkomen dat landen territoriale claims leggen op delen van Antarctica, iets wat Argentinië, Australië, Chili, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk wel hebben gedaan. Die claims worden niet erkend door de Verenigde Naties en door onder meer de Verenigde Staten en Nederland. De bedoeling van het Verdrag inzake Antarctica is juist dat het continent ongerept en neutraal blijft.

Bronnen: NRC, CSIS, KIJK 1/2022