Chirurgische lijm sluit wond in 1 minuut

Laurien Onderwater

06 oktober 2017 10:59

lijm

Dit plakkerige goedje, ontwikkeld door Amerikaanse en Australische onderzoekers, is in staat om razendsnel wonden te dichten.

Het grote probleem bij het sluiten van wonden in organen als het hart en de longen is dat ze continue worden uitgerekt. Hierdoor kunnen de hechtingen scheuren met alle gevolgen van dien. Maar daar moet een nieuw ontwikkelde lijm verandering in gaan brengen. Onderzoekers van de universiteit van Sydney hebben namelijk een ‘rekbaar’ goedje ontwikkeld dat een wond sluit in slechts één minuut.

MeTro

De lijm is gebaseerd op methacryloyl-substituted tropoelastin – kortweg MeTro – en bestaat uit een mix van elastische eiwitten en lichtgevoelige moleculen. Zodra het plaksel in contact komt met weefsel, stijft het op. Door de lijm daarna nog kort te beschijnen met UV-licht vormt zich een zeer stabiele laag over de wond heen die nog wel zijn elasticiteit behoudt. En dit allemaal gebeurt in slechts 60 secondes.

Dankzij de hoge elasticiteit van de lijm is hij erg geschikt voor het dichten van wonden in de longen en het hart. Deze organen zetten continue uit en ontspannen weer, wat bij conventionele manieren van hechten vaak resulteert in het opnieuw opengaan van de wond.

De onderzoekers zijn er ook van overtuigd dat de chirurgische lijm effectief is bij het dichten van interne wonden op plaatsen waar lichaamsvloeistoffen de werkzaamheid van gewone hechtmiddelen tenietdoen. Nu wordt dan vaak nog gekozen voor nietjes of hechtdraad.

Oplossing

Uiteindelijk lost de kleefstof vanzelf op zonder enige bijwerkingen. Dit komt door degraderende enzymen die in de lijm zijn verwerkt. De hoeveelheid van deze enzymen bepalen hoe snel het plaksel oplost en of de lijm dus uren (bij een noodgeval) of maanden (na een operatie) zijn werk moet doen.

Tot nu toe is de lijm alleen nog maar getest op knaagdieren, waarbij het plaksel succesvol de longen en vaten wist te hechten. Ook in varkenslongen was de kleefstof geslaagd. En omdat de resultaten zo positief zijn, willen de onderzoekers nu gaan beginnen aan klinische trials. Op mensen.

Bronnen: Science Translational Medicine, University of Sydney, New Atlas