‘De bacteriën kunnen helpen om nieuwe antibiotica te ontwikkelen’

Naomi Vreeburg

21 januari 2023 15:00

bacteriën

Nederlandse onderzoekers hebben bacteriën uit een 28.500 jaar oude, bevroren mammoetkeutel weer tot leven weten te wekken. Wij spraken erover met hoogleraar moleculaire biotechnologie Gilles van Wezel.

Wat hebben jullie onderzocht?

bacteriën
Gilles van Wezel is hoogleraar biotechnologie aan de Universiteit Leiden

“We hebben gekeken naar het DNA van microben die bijna 30.000 jaar geleden in de permafrost in Siberië zijn bevroren. In dit geval zaten ze in een stukje poep uit de darm van een vrouwtjesmammoet. De bacteriën (zie de afbeelding bovenaan) bleken gewoon nog in leven te zijn, en hun genen zijn deels anders dan die van hun meest nabije afstammelingen van vandaag de dag.”

Hoe zijn jullie te werk gegaan?

“We hebben een monster van de poep op een voedingsbodem gezet, en daar zijn de bacteriën op gegroeid. De microben komen dan uit een soort megalange winterslaap. Het DNA van die bacteriën hebben we uitgelezen en geanalyseerd.”