Kabbelende golfjes op de aardkern

Gieljan de Vries

24 maart 2022 13:00

golfpatroon

Golfpatronen en magneetvelden in het vloeibare metaal van de buitenkern van de aarde. © Nicolas Gillet

In de vloeibare buitenkern van de aarde kolkt het, denken aardwetenschappers. Met satellietmetingen vonden ze een kleine, regelmatig terugkerende golfbeweging van stromend metaal en magnetische velden.

Bijna drieduizend kilometer onder onze voeten stroomt het vloeibare metaal van de buitenkern van de aarde. Die massa van ijzer en andere elementen kolkt door de hitte van de vaste binnenkern van 5700 graden Celsius. Als een gigantische dynamo zorgt die stroming voor het aardmagneetveld, dat ons bijvoorbeeld beschermt tegen kosmische straling.

Hoe de complexe stromingen in de buitenkern precies in elkaar zitten, weet niemand. Ze veranderen op een tijdschaal van jaren, decennia, en zelfs honderdduizenden jaren. Daardoor klapt gemiddeld eens per 300.000 jaar de richting van het aardmagneetveld om: noord wordt zuid en zuid wordt noord. Tijdens dit proces neemt de kracht van het aardmagneetveld steeds verder af, om daarna weer te herstellen.