Google A.I. zakt voor wiskundetoets

kijkmagazine

10 april 2019 11:05

Niet alleen middelbare scholieren blijken moeite te hebben met wiskunde, ook DeepMinds deep-learning-systeem schudt de antwoorden niet zomaar uit zijn (virtuele) mouw.

Met de zinderende overwinning op Zuid-Koreaanse Go-wereldkampioen Lee Sedol, was het ook voor leken duidelijk; kunstmatige intelligentie is niet niks. Tegenwoordig zie je de ‘slimme computers’ dan ook overal. Ze maken kunst, voorspellen je toekomst, ontrafelen eiwitvormen in je lichaam en veel meer.

Indrukwekkend is het zeker, maar dat de intelligentie van A.I.-systemen niet eindeloos is, blijkt onder andere uit een onderzoek aan Google’s DeepMind. Onlangs kreeg het deep-learning-systeem een wiskundetoets voor de kiezen. “Eitje”, zou je misschien zeggen, maar het tegendeel bleek; de ‘slimme computer’ haalde een dikke onvoldoende.

Wiskundestress

Het algoritme werd alvorens aan de toets deel te nemen uitgebreid getraind op het gebied van algebra, calculus, kansberekening en andere onderwerpen die een Britse 16-jarige highschooler tijdens een wiskundetoets voorgeschoteld zou kunnen krijgen. Bijles zit er dik in, want het programma haalde een miezerige score van 14 van de 40 – omgerekend een 3,5.

Het programma leek volgens de onderzoekers voornamelijk moeite te hebben met het vertalen van vragen. Dat wil zeggen: hoe de woorden, symbolen en functies in een vraagstuk vertalen naar de daadwerkelijke ‘sommen’.

Hersenkracht

Waar dat aan ligt? In het paper wordt beschreven hoeveel denkstappen mensen eigenlijk zetten om een simpel wiskundevraagstuk op te lossen. Wij leren relatief makkelijk een soort stappenplan aan. Zo ontleden we het vraagstuk vrijwel automatisch in getallen, variabelen en woorden, plannen we de stappen die we moeten zetten om bij het antwoord te komen, en maken we hiervoor gebruik van eerdere ervaringen en geleerde regels. Deze zogeheten mathematical reasoning oftewel ‘wiskundige redenering’ bleek erg lastig voor het algoritme.

Troost?

Kunstmatige intelligentie mag dan goed op weg zijn, er blijven dingen die onze hersenen toch nog beter kunnen. Overigens is het misschien een schrale troost, maar mocht jij, je kind, neefje of nichtje ooit nog onzeker zijn over die wiskundetoets, denk maar zo; zelfs met een vijfje heb je het een stuk beter gedaan dan een cutting edge computerprogramma.

Het onderzoek werd gepubliceerd op preprint server arXiv.org en zal binnenkort in vakblad Analyzing Mathematical Reasoning Abilities of Neural Models verschijnen.

Bronnen: arXiv.org, Medium medium, Futurism

Beeld: Peter Rosbjerg/Flickr

KIJK 4/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!