Klimaatvriendelijke vervanger plastic

Tim Koning

22 juni 2022 14:00

Avocado plastic vervanger

Onderzoekers hebben een plantaardige en biologisch afbreekbare spray ontwikkeld die voedsel beschermt tegen bederf door micro-organismen en tegen transportschade. De uitvinding zou een vervanger van plastic kunnen zijn.

Plastic wordt massaal gebruikt voor voedselverpakkingen. En met reden: het zorgt ervoor dat eten een stuk langer houdbaar blijft en tijdens transport niet beurs wordt. Maar het gebruik van al dat plastic heeft een aantal grote keerzijdes. Zo belanden er jaarlijks miljoenen tonnen van het moeilijk afbreekbare materiaal in de natuur en vormt het hele eilanden in oceanen. Dat is niet alleen zonde van het uitzicht, maar ook schadelijk voor de gezondheid van de dieren die er leven en het plastic aanzien voor voedsel. Daarnaast kan plastic negatieve gezondheidseffecten op mensen hebben. Wetenschappers van de Harvard en de Rutgers-universiteit hebben een mogelijke oplossing ontwikkeld. Ze publiceerden het concept voor hun plasticvervanger in Nature Food.