Kortste tijdspanne tot nu toe gemeten

Naomi Vreeburg

19 oktober 2020 15:00

zeptoseconden

Een lichtdeeltje doet er slechts 247 zeptoseconden over om langs een waterstofmolecuul te reizen, zo hebben natuurkundigen onlangs geregistreerd.

De Egyptische scheikundige Ahmed Zewail ontving in 1999 de Nobelprijs voor het achterhalen van de snelheid waarmee chemische verbindingen afbreken en weer worden opgebouwd. Dit gebeurt in femtoseconden, oftewel in 10-15 seconden, oftewel in 0,000000000000001 seconden. Ter vergelijking: het knipperen van je ogen duurt ongeveer 0,3 seconden.

Natuurkundigen van de Goethe-universiteit in de Duitse stad Frankfurt hebben nu een proces gemeten dat nog een stuk sneller gaat dan de op- en afbouw van de chemische verbindingen. De onderzoekers hebben geregistreerd hoelang (of eerder: hoe kort) een lichtdeeltje erover doet om de lengte van een waterstofmolecuul te overbruggen.