Kun je sterven aan een overdosis placebo-pillen?

KIJK-redactie

09 augustus 2021 12:00

placebo-pillen

KIJK-lezer Berend Stolp vraagt zich het volgende af: Wat gebeurt er als je een overdosis placebo-pillen inneemt? Kun je eraan sterven?

Dat is zeer onwaarschijnlijk. Placebo-pillen, nep-injecties of zelfs nep-operaties worden gebruikt in klinische studies naar geneesmiddelen en behandelmethoden. Het is in feite een controlemiddel of een nulpunt, een middel om iets aan te tonen zonder dat het zelf werkzaam is.

Placebo-effect

In principe schrijven Nederlandse artsen geen placebo-medicijnen voor aan hun patiënten. Volgens de wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) zijn ze verplicht hun patiënt te vertellen wat ze precies voorschrijven, en dat doet meteen het placebo-effect teniet.

Placebo-pillen bestaan uit niet-actieve stoffen, zoals suiker, kalk, zetmeel, cellulose of plantaardige olie. En in geval van injecties uit een fysiologische zoutoplossing. Hoewel theoretisch gezien alles in té grote hoeveelheden slecht voor je is, zelfs water, is de kans op een dodelijke overdosis nihil.

Toch kun je blijkbaar symptomen van een overdosis ervaren als je alleen dénkt dat je een overdosis hebt genomen. Dit overkwam een 26-jarige man die deelnam aan placebogecontroleerd wetenschappelijk onderzoek naar een nieuw antidepressivum. De man was ervan overtuigd dat hij het antidepressivum slikte en probeerde, na een ruzie met zijn ex-vriendin, zelfmoord te plegen door in één keer 29 pillen in te nemen. Aangekomen op de eerste hulp bleek zijn bloeddruk levensgevaarlijk laag. De artsen kregen met moeite zijn bloeddruk weer iets omhoog. Wat hem er uiteindelijk bovenop hielp, was de mededeling van de onderzoeker dat hij een overdosis placebo’s genomen had.

Deze vraag kon je vinden in KIJK 11/2020.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK Antwoordt’? Mail hem naar [email protected]