Nieuwe amfibiesoort ontdekt: de chocoladekikker

Laurien Onderwater

31 mei 2021 15:22

kikkersoort boomkikker

Australische biologen hebben een nieuwe kikkersoort ontdekt in de regenwouden van Nieuw-Guinea. Maak kennis met de verrassende vondst.

Hij lijkt zo uit de treincoupé van Harry, Ron en Hermelien te zijn ontsnapt: deze chocoladekleurige kikker die sterk aan het snoepgoed uit de Harry Potter-films doet denken. De boomkikker is met zijn chocoladebruine huid dan ook een opvallende verschijning. Bovendien gaat het hierbij ook nog eens om een nieuwe soort. Australische biologen doopten hem daarom Litoria mira, waarbij mira Latijn is voor ‘buitengewoon’ of ‘verrassend’.

Chocoladekikker

Het duurde even voordat het team, onder leiding van de herpetologen Steve Richards en Paul Oliver, durfde te zeggen dat het hier daadwerkelijk om een nieuwe soort gaat. Al in 2016 was de ‘chocokikker’ ontdekt, maar hij leek wel veel op zijn groene neef Litoria caerulea die in Noord- en Oost-Australië, maar ook op Nieuw-Guinea voorkomt. Was dit niet gewoon de cacaokleurige variant? Nee, schrijven de onderzoekers nu in Australian Journal of Zoology. Genetisch onderzoek wijst uit dat L. mira echt een aparte soort is.

Australië en Nieuw-Guinea waren ooit verbonden door land gedurende een groot deel van het late Tertiair, zo’n 2,6 miljoen jaar geleden. Nu is het eiland gescheiden van het vasteland door de 150 kilometer brede zeestraat Torres. Daardoor zijn de habitatten ook erg veranderd. Zo is Nieuw-Guinea gedomineerd door regenwoud, terwijl Noord-Australië hoofdzakelijk savanne is. De onderzoekers achten de kans dan ook klein dat L. mira eveneens in Noord-Australië voorkomt.

chocoladekikker
Litoria mira a.k.a. de chocoladekikker. © Steve Richards

Verrassende vondst

Het kikkertje is tussen de 7 en 8 centimeter lang en daarmee iets kleiner dan zijn groene soortgenoot L. caerulea. Zijn chocoladebruine huid – die vermoedelijk dienstdoet als camouflagemiddel – bevat geen gele of witte stippen. Verder verschilt Litoria mira van zijn ‘neef’ door de lavendelkleurige vlekjes die achter zijn oog zitten. Het gekwaak van de chocokikker is dan weer niet te onderscheiden van de lokroep van L. caeurulea.

De ontdekking van een nieuwe soort is altijd opwindend voor wetenschappers, en onderzoekers denken dat deze nieuw geïdentificeerde amfibie weleens veel wijdverspreider zou kunnen zijn op Nieuw-Guinea. Steve Richards: “Omdat de kikker in zeer hete, moerassige gebieden leeft met veel krokodillen ontmoedigen al deze dingen zijn ontdekking.”

En dat is misschien maar goed ook, want wereldwijd gaat het niet heel goed met deze amfibieën.

Bronnen: Australian Journal of Zoology, Queensland Museum Network, ScienceAlert