Picture Perfect: mythische motten

Loys Bakker

01 november 2021 09:00

Atlasvlinder

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een driekoppig monster – of, zo lijkt het.

Het lijkt wel een monster uit de Griekse mythologie. En hoewel het de bedoeling is dat dit beeld van een driekoppige slang je afschrikt, zit je eigenlijk naar drie heel onschuldige beestjes te kijken: Atlasvlinders.

Het driekoppige monster

De Attacus atlas heeft een merkwaardige levenscyclus. Bij de geboorte vreet de rups zich vol met bladeren, waarna hij ontpopt tot een enorme nachtvlinder met een spanwijdte van ongeveer 30 centimeter. Daarmee is de Atlasvlinder de grootste vlinder ter wereld. Maar de rups harkt al die blaadjes niet alleen maar naar binnen om een recordgrootte te bereiken.

De vlinder moet na zijn ontpopping dag en nacht bezig zijn met het zoeken van een partner. Maar omdat volwassen Atlasvlinders onderontwikkelde monddelen hebben, kunnen ze de rest van hun leven niets meer eten.

Daarom eet de rups zich in een paar maanden moddervet, zodat hij al deze energie in de voortplanting kan steken zodra hij volgroeid is. Helaas houden de fladderaars niet echt lange relaties aan het speeddaten over. Omdat ze geen voedsel kunnen of hoeven op te nemen om voort te planten, leven ze maximaal twee weken. Daarbij komt ook nog eens dat de vlinder maar één tot twee generaties per jaar voortbrengt. Een schrikwekkende camouflage tegen roofdieren is dus niet overbodig.

Bronnen: Artis, Natural History Museum, News Track Live