Picture Perfect: da’s pech, ei weg

Naomi Vreeburg

10 oktober 2022 09:00

eierdief ei weg

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: deze eierdief gaat slim te werk.

Vanaf september stroomt het Macquarie-eiland – een 128 vierkante kilometer groot stuk grond, 1500 kilometer ten zuidoosten van Tasmanië – vol met Schlegels pinguïns. Voor die dieren begint het broedseizoen deze maand. In oktober leggen de meeste vrouwtjes hun eieren, om ze vervolgens ongeveer 35 dagen lang warm te houden. Hierbij worden ze goed geholpen door de mannetjes: om de twaalf dagen wisselen meneer en mevrouw pinguïn elkaar af bij het broeden.

Dat dit klusje opperste concentratie vereist, blijkt wel uit deze foto. Als een paartje even niet oplet, ziet de subantarctische grote jager zijn kans schoon en gapt een ei. Gelukkig leggen Schlegels pinguïns meestal twee exemplaren.