Picture Perfect: lust voor het oog

Laurien Onderwater

2020-06-01 08:59:29

iriserende chocolade

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: iriserende chocolade.

‘Chocoholics’ opgelet: onderzoekers van de ETH Zürich hebben een nieuw soort chocolade uitgevonden. Hoewel, nieuw is het niet, maar het lekkernij heeft een prachtige, iriserende glans gekregen. En nee, hier is geen chemische troep aan te pas gekomen, de chocola is honderd procent eetbaar. Maar hoe maak je het?

Zie ook:

Regenboog-chocolade

Je begint met gesmolten chocola te tempereren. Hierbij koel je het lekkernij af tot circa 27 graden Celsius waardoor het gaat kristalliseren. Vervolgens plaats je het in een 3D-geprinte mal met op de bodem een microscopisch klein zaagtandgolfpatroon. Als de chocola is uitgehard, haal je hem uit de mal en hou je de onderkant in het licht. Et voilà, je regenboog-chocolaatje is klaar.

Het regenboogeffect wordt veroorzaakt door het zaagtandpatroon. Dit fungeert als diffractierooster dat elektromagnetische straling naar golflengte scheidt. Met andere woorden, inkomend licht van één golflengte – monochromatisch licht genoemd – wordt afgebogen, waarbij iedere golflengte in een andere richting wordt gestuurd, vergelijkbaar met een prisma. Hierdoor zie je het hele kleurenspectrum op je chocolaatje. Dat is nou écht haute cuisine.

Bronnen: ETH via YouTube, IFLScience