Werking klassieke optische illusie eindelijk bekend?

Laurien Onderwater

19 juni 2020 15:21

optische illusie Chub-illusie

Het houdt wetenschappers al enige tijd bezig: waar gaat het precies mis bij deze optische illusie?

Je ziet bovenaan dit artikel twee grijze stippen. Links is lichtgrijs, rechts een tintje donkerder. Toch? Fout, beide stippen hebben dezelfde kleur. We worden gefopt doordat de ronde vlekken elk een andere achtergrond hebben. Deze vorm van optisch bedrog wordt ook wel de Chubb-illusie genoemd. Toch is er verder nog weinig bekend over het onderliggende mechanisme. Onderzoekers van het MIT lichten een tipje van de sluier op.

Visueel leren

In een van de experimenten die de wetenschappers uitvoerden, vormden kinderen die net waren geopereerd aan grijze staar (vertroebeling van de ooglens) de proefpersonen. “Het is een bijzondere methode”, mailt cognitief neurowetenschapper Tom de Graaf van Maastricht University. “De onderzoekers keken of kinderen die voorheen niet konden zien en nu wel meteen ten prooi vallen aan illusies die wij allemaal goed kennen en redelijk op dezelfde manier ervaren.” Slechts 24 tot 48 uur nadat het verband van de kinderen werd gehaald, kregen ze de optische illusie voorgeschoteld.

De Graaf: “Bij veel illusies is de hypothese dat ze geheel of deels veroorzaakt worden door ‘visueel leren’; dingen die we in de wereld vaak tegenkomen veranderen ons visuele systeem. Door te kijken of de illusie werkt bij kinderen die dat visuele leren niet evenzeer gehad hebben, kun je inderdaad testen hoe die ‘geschiedenis’ nu een belangrijke oorzaak is van de visuele illusie.” Wat bleek? Alle kinderen trapten in de Chubb-illusie.

Oorsprong

In een ander experiment moesten deelnemers een bril dragen die één oog afschermde. Vervolgens moesten de proefpersonen naar verschillende Chubb-illusies kijken. Nog steeds vielen ze voor het optisch bedrog, wat betekent dat het beeld in elk oog afzonderlijk wordt gevormd, nog voordat de informatie van beide ogen is samengevoegd en doorgestuurd naar de hersenen.

Volgens de onderzoekers is het dan ook zo klaar als een klontje: deze optische illusie wordt al in de ogen gevormd en is niet het gevolg van de hersenen die hem verkeerd interpreteren.

Bronnen: Vision Research, MIT News, ScienceAlert