’s Werelds oudste vogel wordt (weer) moeder

Karlijn Klei

05 maart 2021 14:59

wisdom

Ze blijft verbazen, zeevogel Wisdom, die tijdens haar 70 jaar op aarde al minstens 35 kuikens grootgebracht heeft. Onlangs werd ze wéér moeder.

Op het eerste gezicht lijkt Wisdom, een laysanalbatros, niet anders dan haar soortgenoten. Maar schijn bedriegt, want bijzonder is deze vogel zeker wel. Al zeven decennia gaat ze mee, en is daarmee momenteel – voor zover we weten – de oudste wilde vogel ter wereld. Achter de spreekwoordelijke geraniums zitten, is klaarblijkelijk niks voor Wisdom; ondanks haar hoge leeftijd, broedde ze onlangs voor de zoveelste keer een ei uit.

1956

De zoveelste uit de rits nakomelingen van ‘s werelds oudste wilde vogel, en haar huidige partner Akeakamai, kroop een paar weken geleden uit het ei op Midway. Jaarlijks keren meer dan een miljoen laysanalbatrossen (Phoebastri immutabilis) terug naar de Midway-eilanden in de noordelijke Stille Oceaan. Op dit drietal eilandjes, deel van een natuurreservaat, maken de vogels hun nest.

In 2002 zag bioloog Chandler Robbins, tijdens onderzoek op Midway hoe een identificatiering rond de poot van één van de vogels nodig aan vervanging toe was. De vogel bleek Wisdom, en de ring bleek in 1956 bij de toen waarschijnlijk vijfjarige vogel aangebracht te zijn – door Robbins zelf.

Wisdom met een eerder kuiken in 2011. Klik om te vergroten. © John Klavitter/U. S. Fish and Wildlife Service

Voet aan wal

De vogels brengen 90 procent van hun leven door in de lucht. Direct onderzoek moet dus (vooral) gebeuren als de vogels voet aan vaste grond zetten om te nestelen. Elke keer dat de dit jaar 70 jarige Wisdom terugkeert naar de atol, halen biologen opgelucht adem – de bejaarde (?) dame en haar pasgeboren kuiken zijn natuurlijk met name interessant.

Onderzoekers schatten dat de zeevogel in ieder geval 35 jongen moet hebben grootgebracht – waarschijnlijk meer. Normaal vormen deze albatrossen vaste koppels en blijven ze levenslang bij elkaar, maar door Wisdoms lange leven heeft ze meerdere partners gehad.

Tot begin van de 21e eeuw dacht men dat de laysanalbatrossen tussen 12 en 40 jaar oud werden. Elke keer als Wisdom neerdaalt, leren biologen dus meer over het leven van deze vogels.

Bronnen: Independent