Damon Hypersport gaat meedenken

André Kesseler

12 februari 2020 16:00

hypersport

De Canadese motorbouwer Damon wil een nieuwe generatie slimme motoren op de wereld zetten.

Dom Kwong, baas van motorenbouwer Damon Motorcycles, windt er geen doekjes om. Hij vindt dat motoren de afgelopen 100 jaar in wezen onveranderd zijn gebleven. Te weinig innovatie. Daar wil hij met zijn Canadese start-up iets aan doen en dus gaat zijn elektrisch aangedreven Hypersport meedenken.

Lees ook:

Hypersport

Die ontwikkeling is de afgelopen jaren al fors ingezet in de auto-industrie. De heilige koe kijkt met een heleboel sensors continu om zich heen en waarschuwt de chauffeur voor naderend gevaar of grijpt zelfs in. En dat is de technologie die Kwong ook graag in zijn motoren wil onderbrengen.

Het systeem dat hij en zijn team ontwikkelt, heet CoPilot. Het bestaat uit 1080p camera’s en zowel voor als achter is de motor voorzien van een 77 GHz radarsysteem dat inkomende projectielen (zoals domme auto’s) in de gaten houdt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Blinde hoek

Het neurale netwerk van de motor is nog niet zo ver dat het, zoals bij moderne auto’s, ook daadwerkelijk in kan grijpen. Het waarschuwt slechts en dat gebeurt met behulp van een rij leds in de bovenkant van het windscherm. Rode in het midden waarschuwen voor een naderende botsing. De gele aan de buitenkant voor ‘aanvallen vanuit de blinde hoek’.

Afgezien daarvan zijn de handvatten van de motor voorzien van haptische feedback; ze gaan trillen als er een botsing dreigt. Tijdens de rit bepaalt de motor de optimale posities van de rem- gas- en koppelingshendel en zet die met behulp van kleine servo’s automatisch goed, zodat de rijder steeds de meest comfortabele zit heeft.

Ongemakkelijk

Sensors in het stuur en in het zadel houden bovendien in de gaten hoe de rijder zich voelt. Knijpt-ie hard in de handvatten, schuift ie ongemakkelijk over het zadel, dan past de motor bijvoorbeeld het vermogen of de tractiecontrole aan.

Speaking of vermogen: de elektrische motor levert 150 kW (200 pk) en omdat die meteen volledig beschikbaar zijn, spurt de Hypersport in minder dan 3 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. Het lithium-ion-batterijpakket is goed voor 21,5 kilowatt-uur en dat levert volgens de fabrikant een actieradius van dik 300 kilometer op bij een constante snelheid van 100 km/u. In de praktijk zat dat lager uitvallen, maar dankzij regeneratieve remmen (waarbij een deel van de remenergie wordt gebruikt om de batterijen op te laden), zou je toch aardig in de buurt moeten komen.

Kost al dat fraais dan? In Amerika, waar de Hypersport vanaf volgend jaar te koop zal zijn, komt een prijskaartje te hangen met daarop 24.995 dollar; tegen de huidige koers een kleine 23.000 euro.

Bronnen: Popular Science, Damon Motorcycles

Beeld: Damon Motorcycles

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws