HSVTOL moet V-22 Osprey gaan vervangen

André Kesseler

2021-08-11 14:00:00

V-22 Osprey vervangen

Helikopters zijn handig, maar niet snel en dus is een VTOL-toestel als de V-22 Osprey een goed idee. Maar volgens Bell Textron kan het nog beter.

De ontwikkeling van de V-22 Osprey – eind jaren tachtig, begin jaren negentig –  verliep nogal moeizaam. Het idee van een toestel dat met zijn kantelbare propellers en motoren verticaal kan opstijgen en landen werd al in 1909 bedacht door de Zwitserse broers Armand en Henri Dufaux, maar de praktijk bleek, ook een dikke zeventig jaar later, weerbarstig. Niet alleen viel het project vele malen duurder uit dan eerst ingeschat (van 2,5 miljard dollar in 1986 tot 30 miljard in 1988), maar tijdens allerlei proefvluchten crashten er nogal wat Ospreys.

Lees ook:

Toch werd de V-22 (foto hieronder) uiteindelijk een redelijk succesvol toestel, waarvan er meer dan 450 zijn gebouwd en waar vooral de US Marines dankbaar gebruik van maken. Maar volgens helikopterbouwer Bell Textron is het tijd voor een volgende stap.

V-22 Osprey
De V-22 Osprey

Hybride vliegen

Die volgende stap werd gepresenteerd in de vorm van een conceptontwerp met de naam HSVTOL (High-Speed Vertical Takeoff and Landing). HSVTOL moet een hybride toestel worden dat zowel propellers heeft als staalmotoren. Het opstijgen gaat net als met de bestaande Osprey – dus met de propellers omhooggericht. Eenmaal op hoogte draaien de propellers 90 graden naar voren, maakt het toestel vaart en als het op snelheid is, klappen de propellers in en nemen de straalmotoren het over.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Volgens Bell kan het toestel zo ‘straalvliegtuigachtige snelheden’ bereiken van een kleine 750 kilometer per uur. Dat is stukken beter dan de UH-60 Blackhawk, een reguliere helikopter die niet veel verder komt dan 275 km/u. Maar ook van de V-22. Die blijft steken op iets boven de 500 km/u.

Het nieuwe toestel zou bovendien tijdens het starten en landen minder lucht ‘naar beneden drukken’ en die verminderde downwash kan taferelen als in het filmpje hierboven voorkomen. Belangrijker is dat het ontwerp volgens de fabrikant schaalbaar wordt. Het basisconcept kan worden uitgevoerd als een toestel met een startgewicht van zo’n 50.000 kilo, maar ook als een vederlichte klasse van een kleine 2000 kilo (zie de foto bovenaan).

Klaar voor de knip

Bell geeft aan dat het er klaar voor is om het toestel in heel rap tempo te ontwikkelen en inzetbaar te krijgen. Het Pentagon hoeft alleen nog maar even de knip te trekken.

Bronnen: Bell Textron, Popular Mechanics

Beeld: US Marines/Bell Textron

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



Podcast KIJK en luister via JUKE







Meer Filmpjes

Nieuwste editie

Met onder andere: Militair maatwerk - Bibberend of zwetend naar de top - De kracht van de kudde