Hyperloop-prototype haalt recordsnelheid in vacuüm

Laurien Onderwater

2017-08-03 16:00:07

vacuüm

De Hyperloop One testslede XP-1 heeft een recordsnelheid in een luchtledige buis behaald. Testfase 2 van het prototype is hiermee voltooid.

De Hyperloop One heeft een mijlpaal behaald: tijdens testfase 2 wist het prototype 310 kilometer per uur te bereiken. De buis waarin het prototype zweefde, is 500 meter lang en bijna compleet vacuüm. Het Hyperloop One-team slaakte een zucht van verlichting toen de testslede succesvol zweefde boven de magnetische rails en daarna de hoge snelheid wist te behalen.

Ready, set, go!

De test vond afgelopen weekend plaats in de woestijn van Nevada in Amerika. Het 8,5 meter lange prototype XP-1 werd daar geplaatst in de betonnen buis. Vervolgens werd alle lucht uit de tube gehaald, waardoor de druk zo laag werd als op 61 kilometer boven zeeniveau.

Om de testslede op gang te brengen, gebruikte hij eerst een elektrisch propulsion system. Maar eenmaal rijdend, trok de slee zijn wielen terug zodat het magnetische levitatiesysteem zijn werk kon doen. Het prototype zweefde! En bereikte daarmee een snelheid van 310 kilometer per uur.

Bekijk hier het toffe filmpje van de mijlpaal:

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Genoeg te doen

Hyperloop One is er natuurlijk nog lang niet en heeft nog een hoop tests voor de boeg. Daarnaast moet, ook niet geheel onbelangrijk, het bedrijf nog een hoop investeerders binnen zien te halen. Want die zijn hard nodig, aangezien gelekte documenten stelden dat het project per mijl (1,6 kilometer) tussen de 84 en 121 miljoen dollar gaat kosten. *slik*

Maar goed, dat zijn zorgen voor later zullen we maar zeggen…

Bronnen: Hyperloop One, Popular Mechanics, Gizmodo

Beeld: Hyperloop One

Lees ook:

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!







De nieuwste editie!

Editie 1-2020




Meer Filmpjes